Pneumonia

טיפול בהידרוקורטיזון מפחית סיכון לדלקת ריאות חמורה (N Engl J Med)

בחולים עם דלקת ריאות חמורה שנרכשה בקהילה שטופלו בהידרוקורטיזון תועד סיכון נמוך יותר לתמותה לאחר 28 ימים מהאבחנה, בהשוואה לאלו שקיבלו פלסבו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב 3, שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ברחבי העולם, דלקת ריאות שנרכשה בקהילה הייתה אחראית ל-489 מיליון אשפוזים בדרכי נשימה תחתונות בשנת 2019. בארצות הברית, כ-1.5 מיליון מבוגרים מאושפזים בכל שנה עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה וכ-50,000 מתים עקב הזיהום הריאתי, כך שמדובר בגורם התשיעי בשכיחותו לתמותה במדינה.

מחקר CAPE COD היה מחקר בשלב 3, רב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר, שכלל 5,948 חולים שעברו הערכה להתאמה למחקר בין 28 באוקטובר 2015 ועד 11 במרץ 2020,  מהם 795 חולים נכללו במחקר: 400 בזרוע טיפול בהידרוקורטיזון ו-395 בזרוע פלסבו.

לאחר 28 ימים, 25 מבין 400 חולים בזרוע ההתערבות (6.2%) הלכו לעולמם, זאת בהשוואה ל-47 מבין 395 חולים בזרוע הפלסבו (11.9%). לאחר 90 ימים, החוקרים דיווחו על עליה בשיעורי התמותה ל-9.3% בקרב מטופלים בהידרוקורטיזון ול-14.7% בזרוע הפלסבו, כך שההבדל של כ-5% נותר לאורך זמן.

בקרב משתתפים בזרוע ההתערבות, הידרוקורטיזון לא לווה בסיכון מוגבר לזיהומים שנרכשו באשפוז או דימום ממערכת העיכול. חולים שטופלו בהידרוקורטיזון קיבלו מינונים גבוהים יותר של אינסולין במהלך השבוע הראשון לטיפול במטרה להתמודד עם העלייה הצפויה בהיארעות היפרגליקמיה.

ממצאי המחקר היו עקביים בתתי-קבוצות שונות. הנתונים לא העידו על סוגיות בטיחות מיוחדות, כולל העדר הבדל בין הקבוצות בשיעור הזיהומים שנרכשו באשפוז.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם דלקת ריאות חמורה שנרכשה בקהילה, טיפול בהידרוקורטיזון עשוי להפחית את הסיכון לתמותה לאחר 28 ימים.

N Engl J Med, Mar 21, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה