Pneumonia

טיפול בקורטיקוסטרואידים מפחית סיכון לסיבוכים בחולים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה (Chest)

במאמר שפורסם בכתב העת Chest מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בקורטיקוסטרואידים בחולים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה עשוי להפחית את הסיכון להתקדמות להנשמה מלאכותית. עם זאת, לא זוהה קשר בין הטיפול בקורטיקוסטרואידים ובין הסיכון לתמותה או כישלון הטיפול הרפואי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת ריאות שנרכשה בקהילה הינה גורם מוביל לתחלואה ותמותה. הוספת טיפול בקורטיקוסטרואידים עשויה לשפר את תוצאות הטיפול בחולים עם דלקת ריאות משנית לזיהום חיידקי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התועלת של הטיפול בקורטיקוסטרואידים בחולים מאושפזים עם דלקת ריאות חיידקית.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane Library ו-EMBASE לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת השימוש בקורטיקוסטרואידים סיסטמיים, בהשוואה לטיפול סטנדרטי בדלקת ריאות שנרכשה בקהילה. סקירה שיטתית, מטה-אנליזה ו-TSA (או Trial Sequential Analysis) הושלמו.

התוצא העיקרי היה שיעורי תמותה מכל-סיבה. תוצאים משניים כללו אשפוז ביחידת טיפול נמרץ, הנשמה מלאכותית, כישלון טיפול, אשפוז חוזר ואירועים חריגים.

הסקירה כללה 16 מחקרים שענו על הקריטריונים המוגדרים.

מהנתונים עולה כי לא תועדו הבדלים בין חולים שטופלו בקורטיקוסטרואידים ואלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי בסיכון לתמותה מכל-סיבה (16 מחקרים), אשפוז ביחידת טיפול נמרץ (6 מחקרים), כישלון טיפול (6 מחקרים), או היארעות אירועים חריגים (6 מחקרים).

עם זאת, על-פי נתונים אודות 1,457 חולים משמונה מחקרים, הטיפול בקורטיקוסטרואידים לווה בסיכון נמוך במחצית לצורך בהנשמה מלאכותית, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (סיכון יחסי של 0.51, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.77).  מנגד, הטיפול בקורטיקוסטרואידים עשוי להיות מלווה בשיעורים גבוהים יותר של אשפוזים חוזרים לבית החולים (5 מחקרים, סיכון יחסי של 1.20, p=0.008).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין טיפול בקורטיקוסטרואידים ובין שיעורי היארעות נמוכים יותר של התקדמות לצורך בהנשמה מלאכותית בקרב חולים מאושפזים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה. לא זוהה קשר בין הטיפול התרופתי ובין שיעורי התמותה, כישלון טיפול או אירועים חריגים.

Chest, March 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה