Pregnancy

Hydroxychloroquine בטוח לטיפול בנשים הרות

מחקר שנערך בצרפת מוצא כי שימוש ב-hydroxychloroquine (שם מסחרי: Plaquenil Sulfate) במהלך ההריון בנשים הסובלות ממחולות של רקמות החיבור לא משפיע על העובר או על הלידה.

Systemic lupus erythematosus, SLE, מטופל לעיתים קרובות באמצעות hydroxychloroquine שהיא תרופה נגד מלריה. מחקרים מראים כי הפסקת הטיפול מגבירה את הסיכון להתפרצות ה-SLE. יתרה מכך, פעילות המחלה גוברת במהלך ההריון ולכן נשים הרות זקוקות להמשכת הטיפול במהלכו.

ישנה מחלוקת לגבי המשך הטיפול ב-hydroxychloroquine במהלך ההריון. לאחרונה הוכח כי hydroxychloroquine עובר דרך הפלסנטה והעובר נחשף אליו בדיוק כמו האם המטופלת. 

החוקרים כותבים כי מחקרים נוספים דרושים בכדי לקבוע את הטרטוגניות והרעילות הפוטנציאליות של hydroxychloroquine.

בכדי לחקור את השפעות הטיפול ב-hydroxychloroquine בדקו החוקרים 90 נבדקות בגיל ממוצע של 31 שנים, שאובחנו במגוון מחלות של רקמת חיבור ועברו עד כה 133 הריונות בסך-הכל. הנשים טופלו ב-hydroxychloroquine sulfate במינון של 200 מ”ג פעם או פעמיים ביום.   

התוצאות הושוו לקבוצת ביקורת של 53 נשים עם מחלות דומות שעברו 70 הריונות ומעולם לא טופלו ב-hydroxychloroquine. בדיקת ECG בוצעה בגיל 3 ימים ל-47 ילדים שנולדו לאמהות המטופלות בתרופה ול-45 ילדים שנולדו לאמהות שאינן מטופלות בה.  

בסך-הכל 88% מההריונות בנשים המטופלות ב-hydroxycholoroquine ו-84% מההריונות בנשים שאינן מטופלות עברו בהצלחה. התוצאות היו דומות וכללו 15 הפלות ספונטניות, עובר מת אחד, 33 לידות לפני הזמן, ו-84 לידות בזמן המיועד בקבוצת הנשים שטופלו בתרופה.  

מקרה מוות אחד התרחש בכל אחת מהקבוצות, בשני המקרים בשל סיבוכים הקשורים ללידה בטרם עת. בנוסף לכך, 3 בעיות התפתחותיות נצפו בילדי הנשים בקבוצה שטופלה בתרופה, וכללו hypospadias, craniostenosis, ובעיה לבבית (טרנספוזיציה של העורקים הגדולים עם חיבור בין-חדרי ו-pulmonary stenosis). בהשוואה לכך, 4 בעיות התפתחותיות נספרו בקבוצת הנשים שלא טופלו בתרופה. 

בניתוח תוצאות ה-ECG לא נמצאו הבדלים במרווח PR, במרווח QT, או בממצא אלקטרוקרדיוגרפי אחר בין הילודים בשתי הקבוצות.

במעקב המאוחר ביותר, אחרי 26 חודשים בממוצע, הופיעה thrombocytopenia purpura בילד אחד שנולד לאם מקבוצת הנשים המטופלות בתרופה. אולם חשוב לציין, כי לא נצפתה כל הפרעה קלינית בשמיעה או בראיה עד לזמן זה, וכי באף אחד מהילדים לא נצפתה בעיה בגדילה או בהתפתחות. 

החוקרים מסכמים כי מהממצאים עולה עדות ראשונית לבטיחות השימוש ב-hydroxycholoroquine במהלך ההריון.

הם ממליצים כי בשל העדר עדויות לתופעות לוואי שליליות הנגרמות כתוצאה משימוש ב-hydroxycholoroquine במהלך ההריון, ומשום שהתפרצות ה-SLE נצפית לעיתים קרובות בעקבות הפסקת הטיפול ב-hydroxycholoroquine, יש להמשיך בטיפול זה גם במהלך ההריון בנשים הסובלות מ-SLE.

Arthritis Rheum 2003 Nov; 48:11: 3207-11

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה