Pregnancy

מתן ה-letrozole מועיל בנשים שעוברות הפריה תוך-רחמית ומקבלות גונדוטרופינים (Fertil Steril)

באנליזה רטרוספקטיבית שפורסמה לאחרונה נבדקו השפעות ה-letrozole בקרב נבדקות שבהן מושרה ביוץ מוגבר (superovulation) באמצעות גונדוטרופינים והן עוברות הפריה תוך-רחמית.

במחקר השתתפו נבדקות מתחת לגיל 40 שסובלות מבעית פוריות שנמשכת מזה למעלה משנה, ומטופלות באמצעות הפריה תוך-רחמית במקביל למתן גונדוטרופינים.

במחקר קיבלו הנבדקות גונדוטרופינים בלבד החל מהיום השלישי של מחזור הוסת, או טופלו בשילוב של letrozole במינון של 5 מ”ג ליום בימים 3-7 של מחזור הוסת יחד עם גונדוטרופינים החל מהיום החמישי. בדיקות אולטראסאונד בוצעו לפני התחלת הטיפול, ביום התשיעי של מחזור הוסת, ולפי הצורך בהמשך עד שהזקיק הדומיננטי הגיע לקוטר של 18 מ”מ. ביוץ גורה באמצעות 10,000IU של hCG וההפריה התוך-רחמית בוצעה בין 24 שעות ל-48 שעות לאחר מכן.

במחקר בדקו החוקרים את הצורך במתן גונדוטרופינים, את עובי קיר הרחם, את מספר הזקיקים, ואת שיעור הכניסה להריון בקרב הנבדקות.

במחקר נכללו כל טיפולי ההפריה התוך רחמית שבוצעו בין מרץ 2201 לבין מרץ 2002 במרכז הרפואי בו נערך המחקר. טיפול באמצעות גונדוטרופינים בלבד נערך במשך 145 מחזורים והטיפול המשולב ניתן ב-60 מחזורים. בקרב הנבדקות שטופלו בשילוב letrozole נמצא צורך מופחת במתן גונדוטרופינים (ההבדל הממוצע עומד על 300IU עם 95%CI, 225-375IU) התפתחו יותר זקיקים שגודלם עלה על 14 מ”מ (ההבדל הממוצע עומד על זקיק אחד עם 95%CI, ו-1-2 זקיקים), וקיר הרחם נמצא דק יותר (ההבדל הממוצע עומד על 1מ”מ עם 95%CI, 0.4 1.6 mm). לא נמצא הבדל בשיעור ההריונות בין הנבדקות שקיבלו גונדוטרופין בלבד לבין אלו שטופלו באמצעות גונדוטרופין יחד עם letrozole (שיעור של 20.9 לעומת 21.6%).

החוקרים מסיקים כי תוספת הטיפול באמצעות letrozole יחד עם מתן גונדוטרופינים יוצרת הפחתה בדרישות הגונדוטרופין, מגדילה את מספר הזקיקים לפני הביוץ ומפחיתה את עובי קיר הרחם, ללא יצירת השפעה שלילית על שיעור ההריונות.

Fertil Steril. 2003 Dec;80(6):1325-9.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה