Pregnancy

סיבים תזונתיים עשויים להפחית את הסיכון לסוכרת הריונית ולידה מוקדמת (מתוך אתר Research Square)

מנתונים חדשים שפורסמו באתר Research Square וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי בנשים הרות עם רמות גבוהות של תנגודת לאינסולין לפני שבוע 20 להיריון תועד שיפור במשק הסוכר, סיכון מופחת לסוכרת הריונית וסיכון נמוך יותר משמעותית ללידה מוקדמת בעקבות נטילת תופסי סיבים פומיים למשך חמישה שבועות. לתוספי הסיבים לא הייתה השפעה על פרופיל השומנים או תוצאים אחרים באם או ביילוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים המפתחות סוכרת הריונית מצויות בסיכון מוגבר לסיבוכים אימהיים ופרינטאליים ולסוכרת מסוג 2 בגיל מבוגר יותר.

מדגם המחקר כלל 295 נשים עם מדד TyG (או Triglyceride and Glucose Index) של 8.5 ומעלה לפני 20 שבועות הריון, אשר טופלו במרפאה בשנחאי בין יוני 2021 ועד יולי 2022.

במהלך שבועות 20-24 להיריון, 97 נשים נטלו 12 גרם של סיבים תזונתיים פומיים פעמיים ביום ו-197 שימשו כביקורות וקיבלו טיפול סטנדרטי ללא תוספת סיבים. כל המשתתפות קיבלו הנחיה כיצד לשפר את הרגלי התזונה והפעילות הגופנית. 46 נשים פרשו או אבדו למעקב לפני הלידה.

המשתתפות השלימו מבחן העמסת סוכר 75 גרם בשבועות 25-28 להיריון וכן עברו בדיקות נוספות.

מהנתונים עולה כי שיעורי היארעות סוכרת הריונית בנשים שנטלו תוספי סיבים עמדו על 11.2%, שיעור נמוך משמעותית מזה שתואר בביקורות (23.7%). רמות סוכר בדם שעתיים לאחר העמסת סוכר היו נמוכות יותר משמעותית בנשים שנטלו סיבים לעומת הביקורות (116.1 מ”ג/ד”ל לעומת 120.42 מ”ג/ד”ל, בהתאמה).

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים ברמות סוכר בדם בצום, ערכי סוכר שעה לאחר העמסת סוכר, פרופיל שומנים, או מדד TyG בין קבוצות המחקר. בנוסף, לא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במשקל הגוף או מדד מסת הגוך לפני ואחרי ההתערבות.

גיל ההיריון הממוצע בלידה בקרב נשים שנטלו סיבים תזונתיים עמד על 30.07 שבועות, גבוה יותר משמעותית בהשוואה לגיל הריון ממוצע של 38.58 שבועות בביקורות.  שיעורי היארעות לידה מוקדמת לפני 37 שבועות הריון עמדו על 2.3% בנשים שנטלו סיבים תזונתיים, שיעור נמוך משמעותית מ-9.4% בקבוצת הביקורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדד TyG גבוה בטרימסטר הראשון מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת הריונית ושיפור משק הסוכר בנשים עם מדד TyG גבוה בזמן הריון עשוי לסייע במניעת סוכרת הריונית.

מתוך אתר Research Square

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה