Prostate Cancer

קרינה עם שילוב הורמונלי או ניתוח רדיקלי להסרת שאת הערמונית ?/מאת ד”ר גרינשטיין עורך אורולוגיה

חולי שאת הערמונית לא  תמיד מעוניינים בניתוח רדיקלי. חלק מהחולים חושש מהניתוח וההרדמה וחלק לא יכול לעבור טיפול זה עקב מחלות רקע. לחולים אלה ניתן להציע קרינה חיצונית משולבת טיפול הורמונלי.

בעבודה הבאה מיפן השוו המחברים טיפול קרינתי עם שילוב הורמונלי לניתוח רדיקלי של הערמונית עם שילוב הורמונלי – שילוב לא מקובל בצורה גורפת. במטרה להשוות חולים המקבלים טיפול ממוקם בשאת ערמונית ממוקמת ומטופלת הורמונלית כתוספת לטיפול זה,  ולא רק לאחר כשלון טיפול מקומי.

חשיבות העבודה בכך שעל סמך התוצאות ניתן להמליץ לחולים על טיפול קרינתי משולב טיפול הורמונלי כטיפול לא נחות מכריתת ערמונית רדיקלית עם שילב הורמונלי.

המחברים חילקו אקראית 95 חולי שאת הערמונית בשלב T2b-3N0M0 לקבוצה (46 מטופלים) שעברה ניתוח רדיקלי עם כריתת קשרי לשד אגניים ולקבוצה (49 מטופלים) שטופלה בקרינה חיצונית של Gy  40-50 לאגן עם מנה נוספת של Gy  20 לאזור הערמונית. 

כל החולים החלו לקבל טיפול הורמונלי 8 שבועות לפני הניתוח או הקרינה. זמן המעקב החציוני היה 102 חודשים.

ההיוותרות בחיים ל 10 שנים הייתה מעט טובה יותר בקבוצת הניתוח: 67.9% לעומת 60.9% בקבוצת הקרינה. הבדל זה לא היה משמעותי סטטיסטית. גם ההיוותרות ללא התקדמות ביוכימית (עליה ב PSA ) הייתה טובה יותר בקבוצת הניתוח: 76% לעומת 71% בקבוצת הקרינה וגם ההיוותרות בחיים הקשורה לשאת הייתה טובה יותר בקבוצת הניתוח 85% לעומת 77% בקבוצת הקרינה. אבל כאמור ההבדלים לא היו משמעותיים סטטיסטית. כצפוי החולים סבלו מהפרעות בתפקוד המיני עקב הטיפול ההורמונלי אך בקבוצת הקרינה היו משמעותית פחות חולים (p<0.01 ) שסבלו מאי שליטה בהשתנה עם שימוש בפדים.

מסקנתם כי גם קרינה חיצונית וגם ניתוח רדיקלי המשולבים בטיפול הורמונלי מהווים טיפול יעיל לטווח ארוך לחולים עם שאת ערמונית ממוקמת.

A Randomized Trial Comparing Radical Prostatectomy Plus Endocrine Therapy versus External Beam Radiotherapy Plus Endocrine Therapy for Locally Advanced Prostate Cancer: Results at Median Follow-up of 102 Months – (Jpn J Clin Oncol)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה