Psoriasis

החשיבות הפרוגנוסטית של תגובה קלינית מוקדמת ל-Guselkumab בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית  (Clin Rheumatol)

תגובה קלינית מוקדמת לטיפול ב- Guselkumab(טרמפיה) בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית פעילה מנבאת סיכוי נמוך להתקדמות הדמייתית בחולים שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Rheumatology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין תגובה קלינית מוקדמת ובין התקדמות הדמייתית לאורך שנתיים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית פעילה תחת טיפול ב- Guselkumab.

ניתוח פוסט-הוק כלל נתונים אודות 739 מבוגרים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם ממחקר DISCOVER-2, אשר חולקו באקראי לקבלת Guselkumab במינון 100 מ”ג כל ארבעה שבועות או Guselkumab בשבוע 0, שבוע 4 ולאחר מכן כל 8 שבועות. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין מדדי המחלה בתחילת הדרך ובין מדד  van der Heijde-Sharp Score(או vdH-S) .

החוקרים השלימו ניתוחים סטטיסטיים נוספים, תוך תקנון לגורמי סיכון ידועים להתקדמות הדמייתית, בחנו את הקשר בין שיפור במדדי פעילות מחלה ובין התקדמות הדמייתית והעריכו את השינוי מתחילת המחקר עד לאחר 100 שבועות במדד vdH-S.

מהנתונים עולה קורלציה חלשה בין גיל החולה, משך דלקת המפרקים הפסוריאטית, רמות CRP וספירת מפרקים נפוחים ובין מדד vdH-S בתחילת הדרך, אך לא תועדה קורלציה עם משך או חומרת פסוריאזיס. החוקרים מדווחים על קשר מובהק סטטיסטית רמות מוגברות של CRP התחלתי ומדד vdH-S ובין שיעורים גבוהים יותר של התקדמות הדמייתית לאחר 100 שבועות.

שיפור גדול יותר במדד DAPSA (או Disease Activity Index in PsA), השגת שיפור גדול מהחציון במדד DAPSA (הבדל של 0.66- בממוצע ריבועים פחותים), הבדל גדול מהשינוי בעל משמעות קלינית מינימאלית, או פעילות מחלה נמוכה לפי DAPSA לאחר 8 שבועות טיפול ב- Guselkumab לווה בשיעורים נמוכים יותר משמעותית של התקדמות הדמייתית לאחר 100 שבועות. שיפור גדול יותר במדד DAPSA לאחר 8 שבועות בחולים תחת Guselkumab נקשר עם התקדמות הדמייתית פחות חמורה לאורך 100 שבועות.

בניתוח פוסט-הוק של נתונים ממחקר DISCOVER-2 עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, תגובה מוקדמת לטיפול ב- Guselkumab עם ירידה במדד DAPSA בתוך שמונה שבועות מהתחלת הטיפול הינה מנבא משמעותי של התקדמות הדמייתית מוגבלת יותר לאורך שנתיים. לאור זאת, איזון מוקדם וממושך של פעילות המחלה עם Guselkumab עשויים להשפיע על המהלך ארוך הטווח של המחלה הריאומטית.

Clin Rheumatol, Oct 3, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה