Public Health and Prevention

בדיקת CT colonography עוזרת בסקירה לגילוי סרטן (Radiology)

ממחקר חדש עולה שבדיקת CT colonography (קולונוסקופיה וירטואלית) מצליחה לגלות פוליפים במעי שגודלם מעל 10 מ”מ ביעילות דומה לזו של בדיקת הקולונוסקופיה הסטנדרטית. החוקרים הוסיפו שהבדיקה אינה דורשת סדציה ונסבלת היטב ע”י החולים ויכולה להחשב תחליף טוב בחולים שמסרבים לעבור קולונוסקופיה או שעקב מצבם הרפואי הבדיקה הקונבנציונלית היא מסוכנת.

במחקר השתתפו 68 גברים מעל גיל 50 ללא סימפטומים של סרטן המעי הגס. החולים עברו בדיקת CT colonography ואחריה קולונוסקופיה באותו היום.

בדיקת הקולונוסקופיה גילתה 98 פוליפים ב-38 חולים, מתוכם 21 פוליפים (21.4%) התגלו גם ב-CT colonography.

כל שלושת הפוליפים שקוטרם היה מעל 10 מ”מ נחשפו ע”י בדיקת ה-CT. לעומת זאת הבדיקה גילתה רק 11.5% מהפוליפים שקוטרם נע בין 1 ל-5 מ”מ ו-52.9% מהפוליפים שקוטרם היה 6-9 מ”מ.

החוקרים ציינו שמתוך 29 החולים עם בדיקת קולונוסקופיה תקינה ב-26 גם בדיקת ה-CT פורשה כנורמלית, נתון המתורגם לסגוליות של 89.7%.

החוקרים סיכמו את ממצאיהם בכך שבדיקת הקולונוסקופיה הוירטואלית היא בעלת רגישות וסגוליות גבוהות לגילוי פוליפים במעי הגס וברקטום אשר קוטרם עולה על 10 מ”מ ואף משתוות לאלו של הקולונוסקופיה הרגילה (כאשר הבדיקה מבוצעת במרכז המתמחה בכך). היעילות נמוכה יותר בנגעים קטנים יותר, אך החוקרים ציינו שכאשר עוברים בדיקות סקר כל 5 שנים החמצה של פוליפ קטן היא בד”כ חסרת משמעות קלינית.

הם הוסיפו שהשימוש בטכניקה הוירטואלית עשוי להעלות את הנכונות של האוכלוסיה לעבור את בדיקת הסקר לגילוי סרטן המעי הגס.

Radiology 2004;230:629-636

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה