Renal Failure

המטוריה מיקרוסקופית ממושכת מלווה בסיכון מוגבר למחלת כליות כרונית (Am J Kid Dis)

בגברים ונשים עם המטוריה מיקרוסקופית ממושכת קיים סיכון מוגבר להתפתחות מחלת כליות כרונית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Kidney Diseases. יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי הקורלציה בין המטוריה ובין מחלת כליות כרונית בולטת יותר בקרב גברים.

החוקרים מציינים כי המטוריה נקשרה בעבר עם סיכון מוגבר למחלת כליות כרונית. עם זאת, הקשר בין המטוריה הנותרת לאורך זמן ובין התפקוד הכלייתי אינו מובן היטב. במחקר הגדול הנוכחי שכלל מבוגרים צעירים יחסית ובריאים, נבחן הקשר בין אירועי המטוריה מיקרוסקופית ובין התפתחות מחלת כליות כרונית.

במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 232,220 מבוגרים מקוריאה ללא מחלת כליות כרונית, במטרה לקבוע את הקשר בין אירוע בודד או אירועים חוזרים של המטוריה מיקרוסקופית (שהוגדרה בנוכחות לפחות חמש כדוריות דם אדומות בשדה בעוצמה גבוהה) ובין התפתחות מחלת כליות כרונית. עוד הושלמה הערכה אם קיים הבדל בתוצאות בין גברים ונשים.

לאחר הערכת המטוריה בשתי בדיקות עוקבות במרווח של 1.7 שנים, החוקרים סיווגו את החולים לארבע קבוצות: העדר המטוריה בשתי הבדיקות (קבוצת ייחוס); המטוריה בביקור הראשון ולאחר מכן ללא עדות להמטוריה (המטוריה שנסוגה); העדר המטוריה בביקור הראשון עם עדות להמטוריה בביקור הבא (התפתחות המטוריה); והמטוריה בשתי הבדיקות (המטוריה ממושכת).

לאורך מעקב חציוני של 4.8 שנים מחלת כליות כרונית התפתחות ב-2,392 חולים. מהנתונים עולה כי בהשוואה לחולים ללא המטוריה בשתי הבדיקות, באלו עם המטוריה שנסוגה תועד סיכון גבוה פי 1.85 למחלת כליות כרונית, באלו עם המטוריה שהופיעה רק בבדיקה השניה תועד סיכון גבוה פי 3.18 ובאלו עם המטוריה מיקרוסקופית ממושכת תועד סיכון גבוה פי 5.23 למחלת כליות כרונית.

ממצאי המחקר מעידים כי אירוע יחיד של המטוריה מיקרוסקופית או המטוריה מיקרוסקופית ממושכת מלווים בסיכון מוגבר למחלת כליות כרונית בגברים ובנשים. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם המטוריה, בפרט המטוריה ממושכת, עשויה לסייע בזיהוי גברים ונשים בסיכון גבוה למחלת כליות כרונית ואם גישות טיפול מסוימות כנגד המטוריה עשויות להפחית את הסיכון להתפתחות מחלת כליות כרונית והתקדמות לכשל כלייתי.

 

Am J Kid Dis, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה