Rheumatoid Arthritis

דלקת מפרקים שגרונית מלווה בסיכון גבוה כפליים למחלת פרקינסון (JAMA Neurol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology עולה כי דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) מלווה בסיכון גבוה כמעט כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים בחנו את הקשר בין דלקת מפרקים שגרונית ובין מחלת פרקינסון, עם תוצאות סותרות, כאשר אחד המחקרים הצביע על סיכון נמוך ב-35% למחלת פרקינסון באלו עם מחלת המפרקים.  מחקר עדכני יותר הראה עליה של 37% בסיכון למחלת פרקינסון בחולים עם המחלה הריאומטית.

במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על נתונים אודות כ-55,000 מטופלים (גיל ממוצע של 58 שנים, 75% נשים) עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית בין 2010 ו-2017, עם מעקב עד 2019, תוך השוואת התוצאות באוכלוסייה זו לעומת 273,000 ביקורות.

מהתוצאות עולה כי באלו עם אבחנה של דלקת מפרקים שגרונית ונוגדנים חיוביים תועד סיכון גבוה פי 1.74 לאבחנה של מחלת פרקינסון, בהשוואה לביקורות. באלו עם מחלת מפרקים שגרונית ללא נוגדנים אופייניים, תועד סיכון גבוה פי 1.2 למחלת פרקינסון, בהשוואה לביקורות.

החוקרים כותבים כי למרות שהקשר הפתוגני בין דלקת מפרקים שגרונית ובין מחלת פרקינסון אינו מובן היטב, תהליכי הדלקת ככל הנראה משחקים תפקיד חשוב. ציטוקינים דלקתיים דוגמת TNF-Alpha ו-IL-6, שרמתם מוגברת בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, עשויים להוביל להפעלת תאי מיקרוגליה, עם התפתחות תהליכים דלקתיים במערכת העצבים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במידה וחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מפתח תסמינים מוטוריים, דוגמת נוקשות שרירים, רעד, או האטה בתנועה, חשוב להשלים הערכה נוירולוגית לשלילת אפשרות התפתחות מחלת פרקינסון.

JAMA Neurol. Published online May 1, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה