Rheumatoid Arthritis

השוואת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים ותמותה עם אופיואידים לעומת NSAID בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Ann Rheum Dis)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים דומה עם טיפול באופיואידים לעומת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis), אך מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ועליה אפשרית בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עם אופיואידים לעומת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. לצורך כך, החוקרים השלימו מחקר עוקבה שכלל חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ממחקר FORWARD, המאגר הארצי של חולים עם מחלות ריאומטיות בין 1998 עד 2021.

לכל חולה שהחל טיפול באופיואידים התאימו החוקרים שני חולים שהחלו טיפול בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים. החולים היו במעקב להערכת הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (אוטם לבבי, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, תמותה עקב מחלה קרדיווסקולארית, תרומבואמבוליזם ורידי) ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 6,866 חולים שהחלו טיפול באופיואידים ו-13,689 חולים שהחלו טיפול ב-NSAID. מהנתונים עולה כי תועדו 212 סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (20.6 מקרים ל-1,000 שנות-אדם)  ו-144 מקרי תמותה (13.5 מקרים ל-1,000 שנות-אדם) בקרב מטופלים באופיואידים לעומת 253 סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (18.9 מקרים ל-1,000 שנות-אדם) ו-150 מקרי תמותה (10.8 מקרים ל-1,000 שנות-אדם) בחולים שטופלו ב-NSAID.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עם אופיואידים היה דומה לסיכון עם NSAID (יחס סיכון של 1.02, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.22), בעוד שהסיכון לתמותה מכל-סיבה עם אופיואידים היה גבוה ב-33% בהשוואה ל-NSAID (יחס סיכון של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.67) במודל מתוקן.

מבין הסיבוכים הספציפיים שנכללו בתוצא המשולב של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי היה גבוה יותר בקרב חולים שהחלו טיפול באופיואידים, בהשוואה לאלו שהחלו טיפול ב-NSAID (יחס סיכון של 1.41, רווח בר-סמך 95% של 0.84-2.35).

השימוש באופיואידים פוטנטיים לווה בסיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה ותרומבואמבוליזם ורידי, בהשוואה לטיפול באופיואידים חלשים, רמז לקשר מנה-תגובה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי אופיואידים אינם בטוחים יותר מנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים בטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Ann Rheum Dis, Sep 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה