Sarcoidosis

האם יש עדיפות לטיפול בסטרואידים במינון גבוה לעומת טיפול במינון נמוך כנגד סרקואידוזיס? (מתוך כנס ה- European Respiratory Society International Congress)

בקרב חולים עם סרקואידוזיס תועד פרופיל בטיחות ויעילות דומה לטיפול בפרדניזולון במינון גבוה של 40 מ”ג ביום או טיפול בפרדניזולון במינון נמוך יותר של 20 מ”ג, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-European Respiratory Society International Congress.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקווים המנחים לטיפול בסרקואידוזיס מבריטניה ממליצים על מתן פרדניזולון במינון 20-40 מ”ג ביום כמינון הראשוני, כאשר ההנחיות של ה-European Respiratory Society משנת 2021 מציעות מתן טיפול במינון 20 מ”ג ביום כטיפול הראשוני במרבית החולים עם סרקואידוזיס.

במסגרת מחקר SARCORT, מחקר אקראי, בתווית-פתוחה, אקראי ומבוקר, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 42 חולים עם סרקואידוזיס שטופלו תחילה בפרדניזולון במינון גבוה של 40 מ”ג ביום ו-43 חולים שהחלו טיפול בפרדניזולון במינון נמוך במינון של 20 מ”ג ביום, להשוואת שיעורי התלקחות/כשלון טיפול בין שתי הקבוצות לאחר 18 חודשים.

החוקרים גם בחנו את ההבדלים במרווח הזמן עד להתלקחות, שיעורי תגובה כוללים, תפקודי ריאות לאחר 6 ו-18 חודשים, תופעות לוואי על-רקע הטיפול ומדדי איכות חיים בריאותית לפי שאלוני Sarcoidosis Health Questionnaire ו-Fatigue Assessment Scale.

לאורך שישה חודשים, מינון טיפול יומי בפרדניזולון הופחת בשתי הקבוצות. חולים שטופלו במינון הגבוה יותר החלו במינון יומי של 40 מ”ג למשך ארבעה שבועות, לאחריו 30 מ”ג, 20 מ”ג, 15 מ”ג, 10 מ”ג ו-5 מ”ג כל יום כאשר כל מינון ניתן למשך ארבעה שבועות. חולים בקבוצת הטיפול במינון נמוך יותר קיבלו טיפול במינון של 20 מ”ג ו-15 מ”ג ביום למשך שמונה שבועות ולאחר מכן 10 מ”ג ו-5 מ”ג ביום למשך ארבעה שבועות. במהלך השבועיים האחרונים, החוקרים טיפלו בחולים בשתי הקבוצות בפרדניזולון במינון 5 מ”ג לסירוגין.

בכלל המדגם, 37 חולים (86%) בזרוע הטיפול במינון גבוה ו-41 חולים (95.3%) שטופלו במינון נמוך הגיעו לביקורי מעקב לאחר 18 חודשים.

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בשיעורי ההתלקחות בין זרוע טיפול במינון גבוה וזרוע טיפול במינון נמוך (46.5% לעומת 44.2%). מרווח הזמן עד לכישלון טיפול/הישנות גם היה דומה, עם מרווח זמן ממוצע של 307 ימים עם מינון גבוה ו-269 ימים עם טיפול במינון נמוך.

באשר לתוצאים אחרים, כולל תגובה כוללת, שינויים בתפקודי ריאות ושכיחות תופעות לוואי על-רקע הטיפול התרופתי, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין שני מינוני פרדניזולון. בדומה, השינויים באיכות החיים הבריאותית היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי אין יתרון למתן פרדניזולון במינון גבוה, בהשוואה לטיפול במינון מופחת בכל הנוגע לשיפור התוצאים או מדדי איכות חיים בריאותית בחולים עם סרקואידוזיס, כאשר פרופיל תופעות הלוואי היה דומה עם שתי גישות הטיפול.

מתוך כנס ה- European Respiratory Society International Congress

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה