SARS & Coronavirus

האם טיפול ב-Paxlovid מפחית את הסיכון להתפתחות Long COVID? (מתוך J Med Virol)

קורונה

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Medical Virology עולה כי טיפול ב- Paxlovid לא הפחית את הסיכון להתפתחות Long COVID בקרב חולים מחוסנים, לא-מאושפזים, אשר קיבלו את הטיפול התרופתי בתוך חודש מזיהום ראשון בנגיף הקורונה.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר במאי 2023 את הטיפול ב- Paxlovid למבוגרים בסיכון למחלה חמורה משנית לקורונה וכך התרופה הפכה לטיפול הפומי הראשון אשר קיבל אישור מלא לטיפול במחלה הזיהומית, אם כי היה זמין לשימוש תחת אישור חירום לאורך למעלה משנה קודם לכן.

החוקרים מסן פרנסיסקו מצאו כי הסיכון ל-Long COVID היה די דומה בין חולים שטופלו ב- Paxlovid ובין אלו שלא קיבלו את הטיפול האנטי-ויראלי, הכולל משלב Nirmatrelvir ו-Ritonavir במינון נמוך.

במסגרת המחקר, כרבע מהחולים שטופלו ב- Paxlovid חוו הישנות תסמיני COVID, שיעור דומה לזה שתואר במחקרים קודמים, אך החוקרים לא זיהו קשר בין הישנות תסמיני COVID-19 ובין Long COVID.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-100,000 משתתפים ממחקר עוקבה ברשת וזיהו 4,686משתתפים שהיו מחוסנים, לא אושפזו ולא בהריון ודיווחו על בדיקה חיובית ראשונה לנגיף הקורונה בין מרץ 2022 ועד אוגוסט 2022, לאחר שהטיפול ב- Paxlovid היה זמין.

במהלך חודש דצמבר בשנת 2022, המשתתפים התבקשו להשלים סקר מעקב עם שאלות אודות Long COVID, הישנות תסמיני קורונה ומשך הזמן בו נותרו חיוביים בבדיקה לקורונה.

מבין 4,684 משתתפים, 353 טופלו ב- Paxlovid והשיבו לסקר ו-1,258 לא טופלו וגם השיבו לסקר. מבין 1,611 משיבים לסקר, כשני-שליש (66%) היו נשים והגיל החציוני של המשתתפים עמד על 55 שנים.

מהנתונים עולה כי כ-16% מהחולים שטופלו ב- Paxlovid חוו Long COVID, זאת בהשוואה ל-14% מאלו שלא קיבלו את הטיפול התרופתי (יחס סיכויים של 1.15, רווח בר-סמך 95% של 0.80-1.64).

בקרב חולים עם הטבה בתסמיני COVID-19 במהלך הטיפול ב- Paxlovid, 21% דיווחו על הישנות תסמינים. בקבוצה זו, 10.8% מהחולים דיווחו מאוחר יותר על תסמיני Long COVID, בהשוואה ל-8.3% מהחולים ללא הישנות תסמינים (יחס סיכויים של 1.34, רווח בר-סמך 95% של 0.74-2.41).

עוד עולה מהנתונים כי 25.7% מהמשתתפים דיווחו על תוצאות שליליות בבדיקות חוזרות לנגיף הקורונה לאחר טיפול ב- Paxlovid. בסיכומו של דבר, 26.1% מהמשתתפים דיווחו על הישנות תסמינים או תוצאה חיובית בבדיקת COVID-19.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מגפת הקורונה עדיין לא הסתיימה ואין כיום טיפולים מוכחים במקרים של Long COVID. מתן טיפול ב- Paxlovid לא העלים את הסיכון ל-Long COVID, למרות בקרב אלו שחוסנו בעידן האומיקרון. לאור זאת, מסכות, ריחוק חברתי ואמצעים אחרים למניעת הדבקה בנגיף מהווים אמצעים חשובים גם בימים אלו.

J Med Virol, Jan 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה