Shoulder

שיפור באיכות השינה לאחר ניתוח החלפת כתף (J Bone Joint Surg)

החלפה אנטומית מלאה של כתף או החלפת כתף הפוכה מלווה בשיפור דרגת הנוחות בשינה של החולים, כאשר מרבית החולים הצליחו לישון בנוחות על הצד המנותח בתוך חצי שנה מההתערבות הניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone and Joint Surgery.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי של חולים שדיווחו על הפרעות שינה לפני ניתוח ארתרופלסטיה של הכתף בין 2012 ועד 2021. מדגם המחקר כלל 517 חולים שעברו ניתוח החלפה מלאה של הכתף ו-472 חולים שעברו ניתוח החלפת כתף הפוכה עם נתוני מעקב מלאים.

התוצאים שנבחנו כללו שאלוני שינה, מדדי כאב לפי סולם VAS ושאלוני Simple Shoulder Test ו-American Shoulder and Elbow. החוקרים בחנו את התוצאים לפני-ניתוח וכן שלושה חודשים, שישה חודשים ושנה לאחר הניתוח.

מהנתונים עולה כי חל שיפור מהיר ומשמעותי ביכולת של החולים לישון בנוחות לאחר הניתוח, הן לאחר ניתוח החלפה אנטומית מלאה של הכתף והן לאחר ניתוח החלפה הפוכה של הכתף. החוקרים זיהו שיפור פחות משמעותי ביכולת לישון על הצד המנותח. הם מציינים כי היכולת לישון בנוחות התייצב לאחר שלושה חודשים, כאשר היכולת לישון על הצד המנותח התייצבה לאחר שישה חודשים.

בתום המעקב, 13.2% מהחולים לאחר ניתוח החלפה אנטומית מלאה ו-16% מהחולים לאחר ניתוח החלפת כתף הפוכה דיווחו כי עדיין לא יכלו לישון בנוחות, כאשר 31.4% ו-36.8% מהחולים, בהתאמה, דיווחו כי לא יכלו לישון על הצד המנותח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים לאחר ארתרופלסטיה להחלפה מלאה או הפוכה של הכתף תועד שיפור משמעותי ומהיר בהפרעה לשינה לאחר הניתוח. שתי הגישות הניתוחיות היו יעילות מאוד בהפחתת ההפרעה לשינה, עם שיפור ביכולת לישון בנוחות ולישון על הצד המנותח לאחר ניתוח החלפה אנטומית של הכתף או החלפת כתף הפוכה.

J Bone Joint Surg, July 20, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה