Sleep Apnoea

דום נשימה חסימתי בשינה מלווה בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית מוקדמת (Front Sleep)

אבחנה של דום נשימה חסימתי בשינה עשויה להיות מלווה בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית מוקדמת בגברים בגיל העמידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Sleep.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דום נשימה חסימתי בשינה הינה מחלה רב-מערכתית, כרונית, אשר נקשרה במחקרים קודמים עם חסרים קוגניטיביים. גורמי סיכון עיקריים לדום נשימה חסימתי בשינה כוללים השמנה, לחץ דם גבוה, עישון, כולסטרול גבוה וגיל מבוגר. לאחרונה, עלו עדויות שהציעו כי בחולים עם חסרים קוגניטיביים, בעיקר מבוגרים בגיל העמידה, הפרעת הנשימה בשינה עשויה להתפתח עקב מחלות רקע מטבוליות וקרדיווסקולאריות, ולא עקב הליכים ייחודיים להפרעת הנשימה עצמה, דוגמת היפוקסמיה לילית, עקה חמצונית או שינה לא-רציפה.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את התפקוד הקוגניטיבי בקרב 27 גברים בגיל העמידה עם דום נשימה חסימתי בשינה שאינו-מטופל, ללא מחלות רקע אחרות, בהשוואה לשבע ביקורות תואמות (גיל ממוצע של 34 שנים, מדד מסת גוף ממוצע של 23.8 ק”ג/מ2). מבין 27 החולים, ב-16 אובחנה הפרעת נשימה בשינה בדרגה קלה (ממוצע מדד אפניאה:היפופניאה של 11.7 אירועים בשעה) וב-11 חולים תועדה הפרעת נשימה בשינה בדרגה חמורה (ממוצע מדד אפניאה:היפופניאה של 41.8 אירועים בשעה).

החוקרים השלימו הערכה קוגניטיבית של המשתתפים במחקר באמצעות סדרת בדיקות CANTAB (או Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery) ומצאו כי החסרים המשמעותיים ביותר בקבוצת החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה, בהשוואה לביקורות, היו בתחומי יכולת התאמה ויזואלית (p<0.0001), זיכרון הכרה ויזואלי בטווח הקצר, דפוסים לא-מילוליים, תפקוד ניהולי ויכולת שינוי קשב (p<0.001), תפקוד פסיכומוטורי ותפקוד קוגניטיבי חברתי והבנה רגשית (p<0.05).

בקרב משתתפים עם דום נשימה חסימתי בשינה תועד סיכוי נמול יותר לזהות רגשות שהביעו פנים שהוצגו על מסך המחשב. באלו עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה תועדו תוצאות טובות יותר, בהשוואה לאלו עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה חמורה במשימות אלו, אך לעיתים רחוקות השיגו תוצאות גרועות יותר בהשוואה לביקורות.

ממצאי המחקר מעלים את האפשרות כי לדום נשימה חסימתי בשינה עשויה להיות השפעה על המוח. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת הקשר האפשרי בין דום נשימה חסימתי בשינה ובין תהליכים נוירו-דלקתיים וכן לבחון את ההשפעה של טיפול כנגד דום נשימה חסימתי בשינה על התפקוד הקוגניטיבי.

Front Sleep. Published online April 6, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה