Sleep Apnoea

השפעות דום נשימה חסימתי בשינה על מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול בחולים עם השמנה (Int J Obes)

מנתונים שפורסמו בכתב העת International Journal of Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולות לראשונה עדויות התומכות בתוצאות החיוביות של ניתוח בריאטרי לטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. שישה חודשים לאחר ההתערבות הניתוחית, בכל החולים עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה קלה-עד-בינונית לא הייתה עדות לכבד שומני וברוב רובם של החולים עם הפרעת נשימה בשינה בדרגה חמורה תועד שיפור בכבד שומני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה נקשרה עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול, מגוון רחב של מחלות כרוניות, כמו גם דום נשימה חסימתי בשינה. חשיפה חוזרת להיפוקסיה לסירוגין, מרכיב מרכזי בהפרעת נשימה בשינה, עשויה להוביל להתפתחות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול.

הסקירה השיטתית כללה מחקרים שפורסמו במאגרי CENTRAL, PubMed ו-EMBASE. החוקרים בחנו אם מדדים הקשורים בהפרעת הנשימה בשינה עשויים לנבא נוכחות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ואת ההשפעה של ניתוח בריאטרי על הפרעת הנשימה בשינה ועל מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול לאורך זמן.

בהשוואה לסקירה שיטתית קודמת שפורסמה בשנת 2013, הסקירה הנוכחית כללה 14 מחקרים חדשים לצד מחקרים שנערכו לפני 2013. בסופו של דבר, הסקירה כללה 28 מחקרים, מהם 18 מחקרי חתך ו-10 מחקרי עוקבה.

במרבית המחקרים זוהתה קורלציה משמעותית בין דום נשימה חסימתי בשינה, תוצאים הקשורים עם הפרעת הנשימה בשינה ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. עם זאת, מדד AHI (או Apnea:Hypopnea Index) לבדו הוכח כמנבא שאינו הולם למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. במקום זאת, שינויים מטבוליים ונשימתיים השפיעו על עקה חמצונית משנית להיפוקסמיה.

שישה מחקרים כללו חולים שעברו ניתוח בריאטרי, כאשר אחד בחן חולים לפני ואחרי ניתוח בריאטרי, הדיגמו קשר בין החמרת דום נשימה חסימתי בשינה ובין שיפור מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול לאחר ניתוח בריאטרי. שישה חודשים לאחר הניתוח, ב-100% מהחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה קלה-עד-בינונית לא הייתה עדות לכבד שומני ובחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה חמורה תועדה ירידה של 89% בכבד שומני.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין דום נשימה חסימתי בשינה וגורמים הקשורים בהפרעת הנשימה בשינה ובין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

Int J Obes, Sep 11, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה