Sport Medicine

השוואת תוצאות ריצה לעומת טיפול תרופתי להקלה על דיכאון (J Affect Disord)

ריצה אינה נחותה בהשוואה לטיפול תרופתי בנוגדי-דיכאון להקלה על דיכאון וחרדה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Affective Disorders. עם זאת, לריצה תועלת גדולה יותר מבחינת הבריאות הגופנית, אם כי ההיענות לטיפול תרופתי היא גדולה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בתרופות נוגדות-דיכאון וריצה מהווים שתי אפשרויות טיפול יעילות בחולים עם הפרעות דיכאון וחרדה. עם זאת, לשתי ההתערבויות הללו מנגנונים פתופיזיולוגיים שונים בהשפעה על הבריאות הגופנית. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעות של נוגדי-דיכאון לעומת ריצה על הבריאות הגופנית והנפשית.

מדובר במחקר אקראי באופן חלקי, אשר כלל 141 חולים (גיל ממוצע של 38.2 שנים; 58.2% נשים) עם דיכאון ו/או חרדה שחולקו באקראי או קיבלו הצעה לטיפול מועדף בן 16 שבועות: טיפול בתרופות נוגדות-דיכאון (Escitalopram או Sertraline) או ריצה קבוצתית לפחות פעמיים בשבוע. ההערכות בתחילת מהחקר ולאחר 16 שבועות טיפול כללו הערכת מצב נפשי (אבחנות וחומרת תסמינים) ובריאות גופנית (מדדים מטבוליים ואימוניים, קצב לב, משקל, תפקוד ריאתי, כוח אחיזת ידיים וכושר).

החוקרים מדווחים כי 45 חולים טופלו בתרופות נוגדות-דיכאון ו-96 לקחו חלק בתכנית ריצה. מניתוח לפי כוונה לטיפול עלה כי שיעורי ההפוגה לאחר 16 שבועות היו דומים (44.8% עם טיפול בתרופות נוגדות-דיכאון לעומת 43.3% עם תכנית ריצה). עם זאת, תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשינויים במדדים גופניים, כולל משקל (p=0.001), היקף מותניים (p=0.011), לחץ דם סיסטולי (p=0.011) ודיאסטולי (p=0.002), כמו גם קצב לב (p=0.033) ושונות קצב לב (p=0.006).

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שלהתערבויות השפעות דומות על הבריאות הנפשית, לריצה הייתה השפעה טובה יותר על המצב הגופני, הן עקב שיפור גדול יותר עם תכנית ריצה והן בשל הידרדרות חמורה יותר בקבוצת הטיפול התרופתי.

J Affect Disord. Published online May 15, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה