Stroke

תוצאות מבטיחות למדד המבוסס על היקף מותניים מתוקן למשקל בחיזוי הסיכון לאירוע מוחי (BMC Public Health)

מדד חדש להערכת השמנת-יתר, המבוסס על היקף מותניים מתוקן למשקל, מלווה בשיעורי הימצאות וסיכון גבוה יותר לאירוע מוחי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת BMC Public Health. כל עליה של יחידה אחת במדד החדש להערכת השמנה לוותה בעליה של 25% בהימצאות אירוע מוחי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד מסת גוף והיקף מותניים שימשו בעבר כסמנים להשמנת-יתר, אך מדדים אלו אינם מבחינים בין מסת שריר ומסת שומן. מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו כי הרכב הגוף ופיזור השומן עשויים לסייע בהערכה מדויקת יותר של המצב המטבולי. מדד היקף מותניים מתוקן למשקל (Weight-adjusted Waist Index, או WWI), מדד חדש להשמנה, מתקן את היקף המותניים למשקל הגוף, תוך שילוב נקודות החוזק של היקף המותניים והתגברות על חסרונות מדד מסת גוף.

החוקרים התבססו על נתוני סקר National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2011 עד 2020, כולל מידע אודות 23,389 משתתפים (גיל מוצע של 49 שנים; 51.2% נשים).

שיעורי ההימצאות הכוללים של אירוע מוחי עמדו על 3.82% ועלו עם עליה במדדי WWI.

החוקרים מדווחים כי זוהה קשר חיובי בין מדד WWI ובין הסיכון לאירוע מוחי, כאשר כל עליה של יחידה אחת במדד היקף מותניים מתוקן למשקל לוותה בעליה של 25% בשיעורי הימצאות אירוע מוחי (יחס סיכויים של 1.25, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.48).

יתרה מזאת, בקרב חולים ברבעון העליון של מדד WWI תועד סיכוי גבוה ב-62% לאירוע מוחי, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון (יחס סיכויים של 1.62, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.48).

החוקרים כותבים כי מדד היקף מותניים מתוקן למשקל כסמן להשמנה עשוי לנבא בצורה מדויקת יותר גורמי סיכון לאירועים מוחיים דוגמת סוכרת ותסמונת מטבולית. הם מדגישים עוד את היציבות, מהימנות וישימות של מדד זה באוכלוסיות מרקע אתני שונה.

לסיכום, מדד היקף מותניים מתוקן למשקל מהווה מדד קל לחישוב, זמין וזול, אשר מנבא טוב יותר את הסיכון למחלה בהשוואה למדדים אחרים. לאור הממצאים החיוביים של המדד החדש להערכת השמנה, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת מדד זה.

BMC Public Health, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה