Surgery

ויוקס משפר תוצאות ניתוח החלפת ברך וחוסך עלויות הנובעות מסיבוכים וכאבים

מחקר אקראי חדש מסוג double-blind מוצא כי מתן מעכבי cyclooxygenase 2, COX-2, במהלך האישפוז משפר את תוצאות ניתוח החלפת ברך. Rofecoxib (ויוקס , Vioxx) הפחית בצורה משמעותית את הכאב ואת הצורך במאלחשים, שיפר את איכות השינה והגדיל את טווח התנועה של החולים.

החוקרים כותבים כי מטרת המחקר היתה לבדוק את ההיפותזה כי מתן מעכבי COX-2 לפני ביצוע הניתוח ואחריו יפחית את הצורך באופיאויידים וישפר את התוצאות לאחר ניתוח החלפת הברך, total knee arthroplasty, TKA.

70 חולים בגילאי 44 עד 70 שנים נבחרו אקראית בין יוני 2001 וספטמבר 2002 לקבלת 50 מ”ג של ויוקס 24 שעות לפני הניתוח ושעתיים לפניו, ובהמשך- 50 מ”ג ביום במשך חמישה ימים אחרי הניתוח, ו-25 מ”ג ביום למשך שמונה ימים נוספים. קבוצה אחרת נבחרה אקראית למתן זהה של פלצבו באותם זמנים.

בהשוואה לקבוצת הפלצבו, בקבוצת הניסוי נמצאה צריכה נמוכה יותר של מאלחשים ושל אופיאויידים במהלך האישפוז (p<.05), בקבוצת הניסוי נמדד בממוצע כאב חלש יותר במהלך האישפוז (p<.001), וכשבוע לאחר השחרור (p<.03), בקבוצה זו נמדדו פחות הקאות לאחר הניתוח (6% לעומת 26% בקבוצת הפלצבו; p=.047), ופחות הפרעות שינה בלילה שלאחר הניתוח (p=.006) וביום הראשון (p=.047) והשני (p<.001) שלאחריו. אובדן הדם במהלך הניתוח היה דומה בשתי הקבוצות.

בחולים בקבוצת הניסוי נמצאו גם טווח תנועה טוב יותר של הברך בזמן השחרור וכחודש לאחר הניתוח, זמן קצר יותר של פיזיותרפיה שנדרש להשגת טווח תנועה אפקטיבי של מפרק הברך, ושביעות רצון גבוהה יותר מן המאלחשים בזמן השחרור וכשבועיים אחרי הניתוח וחודש לאחריו. 

לדברי מחברי המאמר, לתוצאות מעודדות אלו יש השלכות כלכליות חשובות בנוגע להפחתת עלויות הניתוח. הגילוי מאשר כי שימוש בויוקס במהלך האישפוז יעיל בהפחתת הכאב ומשפר את תוצאות הניתוח האורטופודי.  

JAMA. 2003;290:2411-2418

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה