Trauma

פציעות בגלישת רוח/מאת ד”ר גל דובנוב, ד”ר נעמה קונסטנטיני – עורכי מדור הספורט

Dyson et al. Incidence of sports injuries in elite competitive and recreational windsurfers. Br J Sports Med 2006;40;346-350

מבוא

            ניתן לחלק את ענף גלישת הרוח לשני סוגי תחרות עיקריים מירוץ או סלאלום/ גלים, כלומר גלישה מהירה מול גלישה עם מרכיב אקרובטי וקפיצות. מטרת המחקר היתה לבחון את שיעורי הפציעות וסוגיהן, בשני סגנונות גלישה אלו.

שיטה

            107 גולשי רוח ענו על שאלונים לגבי סוגי הפציעות, מיקומן, הנסיבות בהן ארעו, הצורך בטיפול רפואי, תנאי הים ומטרת הגלישה (פנאי, אימון או תחרות). התפלגות הגולשים היתה 36 מענף המרוץ, 43 מענף הסלאלום/ גלים, ו-28 גולשי פנאי. המידע נאסף על פני שנתיים.

תוצאות

            רוב הגולשים דיווחו לפחות על פציעה אחת לאורך תקופת המחקר, כך שהארעות הפציעות הממוצעת היתה 1.5 לאדם לשנה (מירוץ 1.05, סלאלום 2.01, פנאי 1.2). דפוסי הפציעה בין גברים ונשים (n=19) היו דומים, לכן עובדו יחד. התפלגות הפציעות בין גפיים עליונות ותחתונות היה שווה, אולם בפלג הגוף העליון היו עיקר מתיחות השרירים והגידים, ופלג הגוף התחתון היו עיקר הנקעים. 28% מהפציעות בפלג הגוף התחתון כללו מתיחות שריר גב תחתון.

מתיחות שרירים – הפציעה הנפוצה ביותר, 35% מסך הפציעות: 45% בגולשי המירוץ, 32% בגולשי הסלאלום, 30% בגושי הפנאי. בקבוצת הסלאלום הסיכון למתיחות חוזרות של שירים או גידים היה פי 2.5 לעומת קבוצת גולשי המירוץ.

זעזוע מוח 5 מקרים בקבוצת הסלאלום, מקרה אחד בגולש פנאי (בעת ביצוע תרגילי קפיצה). אף גולש לא השתמש בקסדה, ושלושה מקרים לוו בקרע עור התוף.

שברים האתר הנפוץ היה בית החזה (3 בגולשי המרוץ, 3 בגולשי הסלאלום, אחד בגולש פנאי). בקרב גולשי הסלאלום נרשמו ארועי שברים גם בפנים, באצבעות ובקרסול.

חתכים יותר בקרב גולשי הסלאלום (20%,), לעומת 14% בגולשי המירוץ ו-12% בגולשי הפנאי.

גורמי סיכון לפציעה היו תנאי ים/ רוח מפתיעים, אשר גרמו לנפילות או להתנגשות עם הציוד; תנאי ים בלתי מוכרים לגולש, בשילוב עם חוסר בטחון;.

מסקנות

            הסיכון לפציעה כפול בקרב גולשי רוח המבצעים קפיצות וסלאלום, לעומת אלו המבצעים גלישה ישרה בלבד (מירוץ או פנאי). גלישת סלאלום הגבירה את הסיכון לפציעות חמורות יותר ולפציעות חוזרות, בעוד מתיחות שירים נמצאו יותר אצל גולשי המירוץ- כנראה עקב השימוש בגלשן גדול יותר. עקב סכנת אבדן הכרה במים, מומלץ כי גולשים בסגנון סלאלום/ גלים יחבשו קסדה.

דבר העורכים

            עם בוא הקיץ והתרבות הגולשים במים, ובעיקר החובבים, נתכונן לעלייה במספר הפציעות אשר ידרשו טיפול רפואי. הכרת האפידמיולוגיה, סוגי הפציעות וגורמי הסיכון תאפשר מניעה טובה יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה