Trauma

הערכת התרומה של החומר האפור והחומר הלבן לתפקוד לאחר חבלת ראש (Neurology)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Neurology במהלך חודש אפריל, עולה כי אובדן נפח החומר הלבן הינו מנבא טוב יותר להחלמה וגורם חשוב בתוצאות התפקודיות לאחר חבלת ראש טראומטית. נזק לחומר הלבן עשוי לפגוע עוד יותר בתהליך ההחלמה עקב פגיעה במסלולי מעבר אותות בין אזורי הקורטקס.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אובדן נפח חומר לבן וחומר אפור ובין תוצאות התפקוד הניהולי בחולים עם חבלת ראש חודרת.

מדגם המחקר כלל 164 חולים לאחר חבלת ראש חודרת ו-43 ביקורות בריאות ממחקר Vietnam Head Injury Study. הם אספו את בדיקות ה-CT של החולים וסיווגו אותן לפי מיקום הנגע (קורטקס פרה-פרונטאלי שמאלי וימני). המשתתפים השלימו בדיקות להערכת תפקוד ניהולי (שטף דיבור, מבחן מסלולים, עשרים שאלות) והתבססו על מיפוי VLSM (Voxel-based Lesion Symptom Mapping) וניתוחי נתונים להערכת ההשפעה היחסית של נגעים בחומר הלבן ובחומר האפור על התפקוד הקוגניטיבי.

מהנתונים עולה קשר בין הנגעים בחומר הלבן ובחומר האפור ובין פגיעה בתפקוד הניהולי. בקבוצת החולים עם פגיעה בקורטקס פרה-פרונטאלי שמאלי, נזק לחומר האפור בקורטקס הפרה-פרונטאלי, בקורונה רדיאטה הקדמית וב-SLF (Superior Longitudinal Fasciculus) תועדה הקורלציה הבולטת ביותר עם ההחלמה התפקודית. שטף דיבור, הכולל אזורים נרחבים באונות הפרונטאלית, טמפוראלית ופריאטלית, ניבא בצורה הטובה ביותר את היקף הפגיעה ב-SLF. נגעים בקורטקס הפרה-פונטאלי ניבאו טוב יותר את התוצאות במבחן מסלולים ועשרים שאלות, המנבאים נזק מוקדי נרחב יותר לאונה הפרונטאלית השמאלית.

מהנתונים עולה כי פגיעה בנפח החומר הלבן מנבאת טוב יותר את סיכויי ההחלמה של התפקוד הניהולי לאחר חבלת ראש חודרת והינה מרכיב חשוב בתוצאות הקליניות באוכלוסיה זו.

Neurology April 7, 2015 vol. 84 no. 14 1394-1401

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה