Urinary Tract Infections

שילוב של טסטוסטרון ופינסטריד משפר את צפיפות העצם בגברים מבוגרים עם חסר בטסטוסטרון (J Clin Endocrinol Metab)

טיפול משולב ב- testosterone (T) ו- finasteride (F) משפר את צפיפות המינרלים בעצם (BMD) בגברים עם רמה נמוכה של T, בלי לגרום לעליה ב- PSA.

החוקרים חילקו 70 גברים בגיל 65 או יותר, ורמות T נמוכות מ- 12.1 נ”מול לליטר, ל- 3 קבוצות באופן אקראי.

הקבוצה הראשונה טופלה ב- 200 מ”ג T enanthate (Testoviron, Sustanon),  תוך שרירית, פעם בשבועיים, וקיבלה כדורי פלסבו יומית. הקבוצה השניה קיבלה טיפול ב- T אחת לשבועיים, ובנוסף כדור F (Pro-Cure), 5 מ”ג יומית. השלישית טיפול בפלסבו בלבד.

50 מתוך 70 הגברים השלימו את פרוטוקול הטיפול, שארך 36 חודשים. השיפור ב- BMD בעמוד השדרה המותני היה 10.2% בקבוצת ה- T בלבד, 9.3% בקבוצת ה- T+F, ו- 1.3% בקבוצת הפלסבו. השיפור ב- BMD של הירך היה 2.7%, 2.2% ו- -0.2%, בהתאמה.

סמן לספיגת עצם, deoxypyridinoline בשתן, פחת משמעותית לאחר 6 חודשי טיפול בקבוצת ה- T ובקבוצת ה- T+F, בהשוואה לרמתו בתחילת המחקר, אך לא היה נמוך באופן מובהק בקבוצות אלו בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

עלייה ברמת ה- PSA נרשמה רק בקבוצת ה- T. נפח הערמונית גדל בשלוש הקבוצות, אולם בקבוצת ה- T+F ההגדלה היתה פחותה לעומת הקבוצות האחרות.

על פי התוצאות נראה כי דהידרוטסטוסטרון אינו חיוני להשפעה המיטיבה של טסטוסטרון על העצם. עוד נראה, שהוספת פינסטריד לטיפול מפחיתה את ההשפעה של טסטוסטרון על הערמונית, ויכולה למנוע סיבוכים כגון הגדלה שפירה של הערמונית, בגברים מבוגרים המקבלים את הטיפול, כותבים החוקרים.

J Clin Endocrinol Metab. 2004;89:501-502, 503-510

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה