VTE=venous thromboembolism

עדויות חדשות תומכות ביעילות תרומבוליזה תוך-ורידית מוקדמת במקרים של חסימת עורק רשתית מרכזי (J Neurol)

שבץ

טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי מוקדם בהתאם להנחיות הנוכחיות לטיפול באירוע מוחי בחלון זמנים של עד 4.5 שעות מהופעת התסמינים הינו גישה אפשרית ויעילה במקרים של Non-Arteritic Central Retinal Vein Occlusion (או NA-CRAO), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין טיפול מבוסס-עדויות בחולים עם NA-CRAO. טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי עם Alteplase בחלון זמנים של עד 4.5 שעות מהופעת התסמינים עשוי להביא לתוצאות חיוביות. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הישימות, יעילות ובטיחות טיפול זה בחולים אשר סווגו כעיוורים מבחינה תפקודית.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים עם NA-CRAO אשר עברו הערכת רופא עיניים ונוירולוג, כולל בדיקת MRI מוח להערכת אוטמים מוחיים נוספים. החולים טופלו שמרנית או עם טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי בתוך 4.5 שעות.

מדגם המחקר כלל 37 חולים, מהם 21 בזרוע טיפול שמרני ו-16 חולים בזרוע טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי . חציון חדות הראיה בקבלה לאשפוז ובשחרור היה דומה בשתי הקבוצות.

החוקרים מדווחים כי מרווח הזמן הממוצע מהופעת תסמינים ועד טיפול בזרוע טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי עמד על 158 דקות. בשלושה חולים (19%) בזרוע טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי תועדו תוצאות חיוביות, כלל החולים בזרוע הטיפול השמרני נותרו עם עיוורון תפקודי.

לאחר טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי לא תועדו אירועים חריגים חמורים.

בדיקת MRI של המוח הדגימה אירוע מוחי אקוטי נוסף בלמעלה משליש מהחולים (14 חולים).

ממצאי המחקר תומכים בגישת טיפול תרומבוליזה תוך-ורידית בחולים עם NA-CRAO, אך החוקרים קוראים להשלים מחקר פרוספקטיבי אקראי בכדי לאשר את התוצאות. עוד מדווחים החוקרים כי מאחר וחולים אלו בסיכון גבוה מאוד לאירוע מוחי איסכמי, יש מקום להשלים בדיקת MRI בכלל החולים.

 

J Neurol, Oct 28, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה