VTE=venous thromboembolism

מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר לתסחיף ריאתי (Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול קיים סיכון מוגבר להתפתחות תסחיף ריאתי, זאת ללא תלות בגורמי סיכון מקובלים לתסחיף ריאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות מחקרים רבים באשר לקשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין טרשת עורקים, אין נתונים רבים אודות הקשר בין מחלת הכבד והסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין תסחיף ריאתי בחולים מאושפזים.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת רטרוספקטיבי שכלל את כל החולים משני בתי חולים מסונפים לאוניברסיטה שהופנו לבדיקת CTPA (או CT Pulmonary Angiogram) בחשד לתסחיף ריאתי. המחקר לא כלל חולים עם היסטוריה של צריכת אלכוהול מופרזת, מחלת כבד כרונית או שחמת כבד.

בדיקות ההדמיה של המשתתפים נבחנו ע”י שני רדיולוגים מומחים ארש אישרו את האבחנה של תסחיף ריאתי ובחנו את הכבד לזיהוי והערכת דרגת סטיאטוזיס כבדי. בהתאם, המשתתפים חולקו לקבוצת חולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול וביקורות ללא כבד שומני.

ניתוח רב-משתני הושלם במטרה לזהות גורמים המנבאים התפתחות תסחיף ריאתי.

מדגם המחקר כלל 377 חולים, מהם 101 עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ו-276 ביקורות. בחולים עם מחלת כבד שומני תועדו מדדי מסת גוף גבוהים יותר משמעותית (33.16 לעומת 26.81, p<0.01) ושכיחות גבוהה יותר של סוכרת (40% לעומת 30.8%, p=0.03).

מהנתונים עולה כי שכיחות תסחיף ריאתי הייתה גבוהה יותר משמעותית בקרב חולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול (79.2% לעומת 53.3%, p<0.001).

מניתוח רב-משתני עלה כי גיל מבוגר, טראומה או ניתוח לאחרונה, ממאירות פעילה, עישון ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול (יחס סיכון של 4.339, p<0.0001) נקשרו באופן בלתי-תלוי עם התפתחות תסחיף ריאתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לתסחיף ריאתי בחולים מאושפזים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

 

Medicine, Nov 11, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה