התועלת של בדיקת OCT לאבחנת ניון מקולארי גילי (Eye)

במאמר שפורסם בכתב העת Eye מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי אין לבסס אבחנה של nAMD (Neovascular Age-related Macular Degeneration) על-סמך בדיקת OCT (Optical Coherence Tompgrahy) בלבד. מהנתונים עולה כי TD-OCT (Time-Domain Optical Coherence Tomography) הינה בדיקה רגישה לאבחנת nAMD, אם כי הסגוליות בינונית. אין נתונים רבים אודות התועלת של בדיקת SD-OCT.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת האבחנתית של בדיקת OCT (Optical Coherence Tomography) ובדיקות אבחנתיות חליפיות לזיהוי nAMD (Neovascular Age-related Macular Degeneration).

השיטות שנבדקו במסגרת הסקירה כללו בדיקת TD-OCT (Time-Domain OCT) ואת בדיקת SD-OCT (Spectral Domain CT). במהלך המחקר נערכו בדיקות להערכת חדות ראיה, הערכה קלינית עם מנורת סדר, תרשים אמסלר, צילומי פונדוס, בדיקות FAF (Fundus Autofluorescence), ICGA (Indocyanine Green Angiography) ו-PHP (Preferential Hyperacuity Perimetry).

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, MEDLINE in Process, EMBASE, Biosis, SCI, Cochrane Library, DARE, MEDION ו-HTA.

מטה האנליזה כללה 22 מחקרים (שני תקצירים ועשרים מאמרים) עם סך כולל של 2,124 משתתפים. המחקרים דיווחו על בדיקות TD-OCT (12 מחקרים), SD-OCT (מחקר אחד), ICGA (שמונה מחקרים), PHP (3 מחקרים), תרשים אמסלר, צילום פונודוס ו-FAF (מחקר אחד כל אחד).

מרבית המחקרים הוגדרו כבעלי סיכון גבוה להטיה בבחירת החולים (55%, 11/20 מחקרים). במטה-אנליזה של מחקרים להערכת TD-OCT, הרגישות והסגוליות של עמדו על 88% ו-78%, בהתאמה. אין נתונים מספקים להשלמת מטה-אנליזה להערכת בדיקות אחרות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת TD-OCT הינה בדיקה רגישה לאבחנת nAMD, אם כי הסגוליות בינונית בלבד. חסרים נתונים אודות תוצאות בדיקות SD-OCT.

Eye. 2014;28(12):1399-1406.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה