הנחיות לניהול ומניעה של התפרצות מחלת החצבת, עדכון אפריל 2019 (מדסקייפ)

ההתפרצות הקשה ביותר של חצבת בארה”ב מאז 1992 העלתה חששות לגבי אוכלוסיות בסיכון, וביניהן נשים בהריון אשר עשויות להיחשף למחלה. 1044 מקרים של חצבת ב 28 מדינות שונות בארה”ב אומתו עד ה 13 ביוני, ומספר זה עוד עשוי צפוי לעלות.

נשים הרות הנדבקות במחלת החצבת עשויות לפתח סיבוכים קשים וסיבוכים בעובר, הכוללים הפלה, לידת מת, משקל לידה נמוך, ופגות. העובר הנולד נמצא בסכנה לפתח חצבת של הילוד.

בתגובה להתפרצות האחרונה, ד”ר קכיקיס מאוניברסיטת וושינגטון בסיאטל ושות’ פרסמו הצהרת קונצנזוס והנחיות לקלינאים המטפלים בנשים הרות ונשים בגיל הפוריות בנושא חשיפה והדבקה במחלת החצבת.

על מנת להשיג חיסוניות של האוכלוסיה, על לפחות 92-95% מהאוכלוסיה להיות מחוסנים. עם זאת, שיעור ההתחסנות ירד מתחת לערכים אלה בשנים האחרונות. ההתפרצויות האחרונות נקשרו למטיילים אשר נבדקים בארצות אחרות, חוזרים לארצם ומפיצים את המחלה. מצב זה, בשילוב עם שיעור התחסנות נמוכה באוכלוסיות מסויימות בארה”ב, תורמים להתפרצות המחלה בארה”ב.

בנשים בריאות שאינן בהריון, שתי מנות של חיסון MMR הינן בטוחות ואפקטיביות ב 97%. חיסון חי מוחלש אינו מומלץ לנשים בהריון מחשש להדבקת האם והעובר במחלה.

מחברי הקונצנזוס, ה ACOG (American College of Obstetricians and Gynecologists), וה CDC התאחדו להוצאת ההנחיות הבאות לנשים בגיל הפוריות ונשים בהריון בנושא הדבקה במחלת החצבת.

טרום הריון: על נשים בגיל הפוריות ונשים השוקלות כניסה להריון לבדוק את הסטטוס החיסוני שלהן למחלת החצבת לפני הכניסה להריון. אם הן אינן מחוסנות עליהן לקבל חיסון MMR.

לאחר קבלת חיסון MMR, על האשה המתחסנת להמתין 4 שבועות לפני כניסה להריון. עם זאת, מתן החיסון בפרק זמן זה ואף בשלבי ההריון הראשוניים אינו מהווה אינדיקציה להפסק ההריון.

בזמן הריון: לנשים בעלות סיכון נמוך להדבקה, תיעוד של חיסון אחד של MMR הינו מספיק על מנת להוכיח חיסוניות. לנשים אשר נמצאות בסיכון גבוה להדבקה, יש צורך התיעוד של שתי זריקות של חיסון MMR על מנת להוכיח חיסוניות.

באוכלוסיות בהן מתרחשת התפרצות חצבת, יש לבצע בדיקה סרולוגית ל IgG בנשים בהריון ללא תיעוד מספק לחיסוניות על פי התנאים הנ”ל.

נשים בהריון אשר עלה החשד כי נחשפו לוירוס החצבת ואשר אינן מחוסנות, או שמצבן החיסוני אינו ברור ולא ניתן לבצע בדיקה סרולוגית, צריכות לקבל טיפול ב  IVIG (Intravenous Immunoglobulin) בתוך 6 ימים מהחשיפה.

לאחר לידה: על נשים אשר אינן מחוסנות לחצבת לקבל חיסון MMR. החיסון בטוח בעת הנקה, וכן, ההנקה אינה משפיעה על תגובת מערכת החיסון למתן החיסון.

מחברי ההנחיות קוראים לרופאים הראשוניים לקיים שיחות הסברה עם הורים אשר אינם מחסנים את ילדיהם, ולשאוף להביא את שיעור ההתחסנות מעל הסף של 95%. זאת על מנת לעצור ולמנוע התפרצות את מחלת החצבת אשר מעמידה בסיכון נשים בהריון, תינוקות ואנשים עם דיכוי חיסוני. על הרופאים לדון גם עם נשים בגיל הפוריות על חשיבות החיסון טרם כניסה להריון.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

    טיפול ב-Levetiracetam מפחית סיכון לפרכוסים בנשים בגיל הפוריות (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים בגיל הפוריות עם אפילפסיה כללית אידיופטית, החלפת טיפול תרופתי מ-Valproate ל- Levetiracetamלעומת Lamotrigine מפחיתה את הסיכון להישנות פרכוסים לאחר 24 חודשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפילפסיה כללית אידיופטית הינה צורה נפוצה של אפילפסיה ומהווה 15-20% מהמקרים, עם שכיחות מעט […]

  • האם נטילת תוספי ויטמין C בזמן היריון עשויה להגן מפני צפצופים בצאצאים לאימהות מעשנות? (JAMA Pediatrics)

    האם נטילת תוספי ויטמין C בזמן היריון עשויה להגן מפני צפצופים בצאצאים לאימהות מעשנות? (JAMA Pediatrics)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatric עולה כי תוספי ויטמין C בזמן היריון עשויים להפחית את הסיכון לצפצופים בצאצאים לאימהות מעשנות, הודות להשפעה של הוויטמין על תפקודי דרכי אוויר. החוקרים השלימו ניתוח מדדי FEF (או Forced Expiratory Flow) של ילדים שנכללו במחקר אקראי שבעבר מצא כי תוספי ויטמין C, בשילוב עם ייעוץ להפסקת עישון, […]

  • חשיבות מועד אבחנת סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    חשיבות מועד אבחנת סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    בנשים עם הופעה של סוכרת הריונית לפני שבוע 20 להיריון ייתכנו תוצאות גרועות יותר, בהשוואה לנשים עם הופעה מאוחרת של סוכרת הריונית שגם החלו טיפול לאחר 24-28 שבועות הריון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. ארגון הבריאות העולמי תומך בטיפול בסוכרת הריונית לאחר 24-28 שבועות הריון, אך מחקר TOBOGM הצביע על שיעור […]

  • אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה בילדות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAD)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Dermatology עולה קשר בין אבחנה של הידראדניטיס סופורטיבה באם ובין סיכון מוגבר לסיבוכים בלידה ותחלואה בילדות, כולל הפרעות נשימתיות, מטבוליות, מחלות מערכת עצבים מרכזית ומחלות נוספות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הידראדניטיס סופורטיבה מלווה בשכיחות מוגברת של תחלואה בנשים בגיל הפוריות וסיבוכי הריון, אך ההשפעות […]

  • הריון בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    הריון בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת (JAMA Netw Open)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת בנשים עם היסטוריה של הריון במהלך גיל ההתבגרות. הסיכון הגדול ביותר לתמותה תועד במקרים של היריון לפני גיל 16 שנים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים אודות למעלה מ-2.2 מיליון נשים בין אפריל 1991 […]

  • נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    מדענים מקליפורניה מצאו כי שרידים של נגיף COVID-19 עשויים להישאר בדם וברקמות לתקופה של למעלה משנה לאחר ההדבקה הראשונית בנגיף, כך דווח בכנס ה-Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections. במחקר בנושא Long COVID זיהו החוקרים אנטיגנים של הנגיף בזרם הדם למשך עד 14 חודשים לאחר הזיהום ובדגימות רקמות במשך למעלה משנתיים לאחר ההדבקה בנגיף. שני […]

  • חיסון כנגד קורונה אינו מעלה את הסיכון לדחיית שתל קרנית (Am J Ophthalmol)

    חיסון כנגד קורונה אינו מעלה את הסיכון לדחיית שתל קרנית (Am J Ophthalmol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Ophthalmology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין עדות לקשר בין חיסונים כנגד קורונה ובין הסיכון לדחיית שתל קרנית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם דיווחים אנקדוטיים אודות מקרים של דחיית שתל לאחר חיסון כנגד קורונה או זיהומים אחרים, בעקבותיהם עלה חשש כי גירוי מערכת […]

  • הופעה חדשה של יתר לחץ דם מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מיומות בנשים בגיל העמידה (JAMA Netw Open)

    הופעה חדשה של יתר לחץ דם מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות מיומות בנשים בגיל העמידה (JAMA Netw Open)

    הופעה חדשה של יתר לחץ דם מלווה בעליה של 45% בסיכון להתפתחות מיומות ברחם בנשים ללא היסטוריה של יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 2,570 נשים בגילאי 43-52 שנים (גיל חציוני של 45 שנים) לאורך 13 ביקורים החל משנת 1996 ועד 2013. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה