אלרגיה

מה בין רמות ויטמין K ובין תפקוד ריאתי והסיכון למחלת ריאות? (ERJ Open Res)

ריאות

במאמר שפורסם בכתב העת ERJ Open Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין רמות נמוכות של וויטמין K ובין ירידה במדדי תפקוד ריאתי וסיכון מוגבר לאבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease), אסתמה וצפצופים.

החוקרים השלימו מחקר חתך מבוסס-אוכלוסייה שכלל מידע אודות 4,092 מבוגרים (טווח גילאים 24-77 שנים) ממחקר דני להערכת הפרעות פונקציונאליות במטרה לקבוע את הקשר בין רמות ויטמין K ובין התפקוד הריאתי ומחלות ריאה בניתוח סטטיסטי הכולל תקנון לגיל, מין וגובה.

במסגרת המחקר נאספו נתונים אודות תוצאות תפקודי ריאות ורמות dp-ucMGP (או Dephosphorylated Uncarboxylated Matrix Gla Protein) – כאשר רמות גבוהות יותר מעידות על רמות נמוכות יותר של וויטמין K. עוד נאספו תשובות המשתתפים לשאלונים ייעודיים.

מהממצאים עולה קשר בין מדדים ירודים של FEV1 ו-FVC ובין רמות נמוכות של וויטמין K / רמות גבוהות של dp-ucMGP (ירידה של 97.8 מ”ל במדדי FEV1 לכל עליה כפליים בריכוז dp-ucMGP; ירידה של 136 מ”ל במדד FVC לכל עליה כפליים בריכוז dp-ucMGP) במודל מתוקן לגיל, מין וגובה.

החוקרים זיהו ירידה במדדים אלו עם הכפלת ריכוז dp-ucMGP לאחר תקנון נוסף למשקל ותפקוד כלייתי (ירידה של 72.8 מ”ל במדד FEV1 וירידה של 84.2 מ”ל במדד FVC) ולאחר תקנון לעישון, צריכת אלכוהול, פעילות גופנית, כושר ותזונה בריאה (ירידה של 50.3 מ”ל במדד FEV1 וירידה של 54.8 מ”ל במדד FVC).

עוד עולה מהנתונים כי הכפלת dp-ucMGP לוותה בסיכון מוגבר למדדי FEV1 ו-FVC מתחת לטווח התחתון של הנורמה (יחס סיכויים מתוקן של 2.41, רווח בר-סמך 95% של 1.54-3.52 ויחס סיכויים מתוקן של 2.48, רווח בר-סמך 95% של 1.46-4.22) במודל מתוקן לגיל, מין וגובה, אם כי קשר זה נחלש עם תקנונים נוספים.

החוקרים לא זיהו קשר בין ויטמין K ובין יחס FEV1 ל-FVC.

לבסוף, ממצאי המחקר הצביעו על סיכון מוגבר לדיווח עצמי על מחלת ריאות / תסמינים ריאתיים במודל מתוקן במלואו, כאשר באלו עם רמות נמוכות של וויטמין K / רמות גבוהות כפליים של dp-ucMGP, כאשר הסיכון הגדול ביותר היה למחלת ריאות חסימתית כרונית (יחס סיכויים מתוקן של 2.09, רווח בר-סמך 95% של 1.35-3.23), לאחריה צפצופים (יחס סיכויים מתוקן של 1.4, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.81) ואסתמה (יחס סיכויים מתוקן של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.67).

ממצאי המחקר מעידים על צורך בהשלמת מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם ישנה תועלת למתן תוספי וויטמין K לחולים עם מחלת ריאות או לאוכלוסייה הכללית.

ERJ Open Res, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה