אלרגיה

אבחנה של אטופיק דרמטיטיס מלווה בסיכון מוגבר לתסמונת מטבולית ומחלת כבד (Pediatric Dermatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatric Dermatology עולה קשר אפשרי בין אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדים ובין סיכון מוגבר לתסמונת מטבולית ומחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אטופיק דרמטיטיס הינה מחלה הפוגעת בעיקרה בעור, אך עשויה להיות מלווה בהפרעות מטבוליות סיסטמיות, כולל תסמונת מטבולית עם השמנה מרכזית, לחץ דם גבוה, רמות סוכר גבוהות בצום, רמות טריגליצרידים ו-LDL גבוהות , ההופכים יותר ויותר נפוצות בילדים.

מעבר לתסמונת מטבולית, החוקרים משערים כי בילדים עם אטופיק דרמטיטיס תועדה גם שכיחות גבוהה יותר של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול, קשר אשר לא נבחן לעומק בעברו. במטרה לבחון את הנושא, הם השלימו מחקר מקרה-ביקורת בהודו כלל 50 ילדים עם אטופיק דרמטיטיס (גיל חציוני של 9.5 שנים) ו-50 ביקורות בריאות תואמות (גיל חציוני של 11.5 שנים).

באשר לתסמונת מטבולית, מהתוצאות עולה כי בילדים עם אטופיק דרמטיטיס תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית בהשוואה לילדים ללא המחלה העורית (24% לעומת 2%, p=0.002). הבדלים משמעותיים תועדו בין ילדים עם אטופיק דרמטיטיס ובין ביקורות בהערכת רמות לחץ דם והיקף מותניים. בקרב ילדים עם אטופיק דרמטיטיס, ב-12% תועדו מדדי לחץ דם סיסטולי וב-14% תועדו מדדי לחץ דם דיאסטולי מעל אחוזון 90 לגיל, מין וגובה, בהשוואה לביקורות (p<0.001 ו-p=0.012, בהתאמה).

בדומה, ב-28% מהילדים עם אטופיק דרמטיטיס תועד היקף מותניים מעל אחוזון 90, זאת בהשוואה ל-10% מהילדים ללא המחלה העורית (p=0.04). למרות שלא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בכל הנוגע לרמות סוכר בדם בצום, ב-36% מהילדים עם אטופיק דרמטיטיס תועדו רמות טריגליצרידים מוגברות, בהשוואה ל-12% בלבד בקבוצת הביקורת (p=0.005).

בכל הנוגע למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, שיעורי מחלת הכבד עמדו על 6% בקרב ילדים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה, בעוד שבקרב ילדים ללא המחלה העורית לא תועדו מקרים של מחלת כבד שומני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את הקשר בין אטופיק דרמטיטיס ובין הפרעות מטבוליות בילדות ותומכים בצורך בהערכת הבריאות המטבולית של ילדים עם המחלה העורית. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנונים הקשורים בין אטופיק דרמטיטיס ובין הפרעות מטבוליות ולפתח גישות לניהול הסיכון להפרעות מטבוליות על-רקע המחלה העורית.

Pediatric Dermatol, Jan 2, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה