כירורגיה לב חזה

שכיחות מוגברת של נזק מוחי שקט לאחר החלפה בצנתור של מסתם וותין דו-עלי (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים כי בדיקת DW-MRI (Diffusion-Weighted Magnetic Resonance Imaging) מעידה על שכיחות גבוהה של נזקים מוחיים שקטים לאחר פרוצדורת TAVR (Transcatheter Aortic Valve Replacement) לטיפול במסתם וותין דו-עלי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים חלה עליה במספר החולים עם מסתם וותין דו-עלי המופנים לפרוצדורות החלפת מסתם וותין בצנתור, אך הסיכון לנזק מוחי בבדיקת DW-MRI אינו ידוע וזו הייתה מטרת המחקר.

מדגם המחקר כלל 204 משתתפים עם היצרות חמורה של מסתם הוותין, אשר הופנו לפרוצדורת החלפת מסתם וותין בצנתור. מבין אלו, 83 חולים אובחנו עם מסתם וותין דו-עלי ויתר 121 החולים היו בעלי מסתם עם שלושה עלים. כל המשתתפים השלימו בדיקת DW-MRI בתחילת המחקר ולאחר פרוצדורת TAVR.

הגיל החיצוני של המשתתפים עם מסתם דו-עלי עמד על 76 שנים, בהשוואה לגיל חציוני של 79 שנים בקבוצת החולים עם מסתם עם שלושה עלים, אך שיעור האירועים המוחיים הגלויים היה דומה בין הקבוצות (2.4% לעומת 1.7%, p=0.704).

בחולים עם מסתם וותין דו-עלי תועד מספר גדול יותר של נגעים חדשים (4.0 לעומת 2.0, בהתאמה, p=0.008), כמו גם נפח נגעים כולל שהיה גדול יותר (290 ממ3 לעומת 140 ממ3, p=0.008) ונפח לכל נגע (70 ממ3 לעומת 57.5 ממ3, p=0.037 בבדיקת DW-MRI. יתרה מזאת, שיעור החולים עם נגעים של מעל 1 סמ3 (28.6% לעומת 10.9%, p=0.005) היה גבוה יותר בקבוצת החולים עם מסתם דו-עלי, בהשוואה לחולים עם מסתם בעל שלושה עלים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מסתם דו-עלי ייתכנו נזקים מוחיים חמורים יותר לא רק בשל עליה במספר הנגעים המוחיים, אלא גם בשל נגעים מוחיים גדולים יותר בשלב מוקדם לאחר פרוצדורת TAVR.

J Am Coll Cardiol. Published online December 1, 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה