כירורגיה לב חזה

התועלת של חסמי תעלות סידן בחולים עם יתר לחץ עורקי ריאתי (Int J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי יש תועלת לטיפול בחסמי תעלות סידן בחולים עם יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי עם עדות לתגובה אקוטית במבחן להערכת תגובתיות כלי הדם באמצעות חנקן חמצני בשיאוף, גם תחת טיפול תרופתי ספציפי ליתר לחץ עורקי ריאתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי תעלות סידן מהווים את הטיפול היעיל הראשון לחולים עם תגובתיות כלי דם עם יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי. עם זאת, בעקבות פיתוח תרופות מודרניות ספציפיות ליתר לחץ עורקי ריאתי, עלתה שאלה אם יש עוד תועלת מבחנים להערכת תגובתיות כלי דם ומתן טיפול בחסמי תעלות סידן.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של תגובה אקוטית של כלי דם וטיפול בחסמי תעלות סידן בחולים עם יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי תחת טיפול ספציפי כנגד יתר לחץ עורקי ריאתי.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 136 חולים עם אבחנה של יתר לחץ עורקי ריאתי אידיופטי שאובחנו בין 2000 ו-2020 ואספו נתונים מחולים שעברו מבחן להערכת תגובתיות כלי דם באמצעות חנקן חמצני בשיאוף. מטרתם הייתה לקבוע את ההשפעות של תגובתיות כלי דם וטיפול בחסמי תעלות סידן, כמו גם את ההישרדות ארוכת הטווח של החולים.

הערכת תגובתיות אקוטית של כלי הדם הושלמה ב-67 חולים עם יתר לחץ עורקי ריאתי, כולל 23 חולים תחת טיפול ספציפי ליתר לחץ עורקי ריאתי ללא תגובתיות כלי דם. שמונה חולים, כולל שלושה חולים תחת טיפול ספציפי ליתר לחץ עורקי ריאתי הדגימו תגובה אקוטית של כלי הדם. החולים קיבלו טיפול בחסמי תעלות סידן במינון גבוה: טיפול מונותרפי בחסמי תעלות סידן בחמישה חולים וטיפול בחסמי תעלות סידן עם טיפול ספציפי כנגד יתר לחץ עורקי ריאתי בשלושה חולים.

החולים השיגו שיפור משמעותי במדדים קליניים ומדדים המודינמיים כמעט-תקינים (לחץ עורקי ריאתי ממוצע ירד מ-46 מ”מ כספית ל-19.5 מ”מ כספית לאחר שנה). בכל שמונת החולים עם תגובתיות כלי דם שטופלו בחסמי תעלות סידן תועדה הישרדות ארוכת-טווח טובה יותר, בהשוואה לחולים ללא-תגובה שטופלו בתרופות ספציפיות ליתר לחץ עורקי ריאתי (P<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם יתר לחץ עורקי ריאתי עם עדות לתגובת כלי דם למתן חנקן חמצני בשיאוף התועלת של טיפול בחסמי תעלות סידן גדולה יותר מזו של טיפול ספציפי ליתר לחץ עורקי ריאתי.

Int J Cardiol, Apr 15, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה