כושר גופני מגן מפני התפתחות ותמותה עקב מחלות ממאירות (מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי סיבולת לב-ריאה אינה רק מלווה בשכיחות נמוכה יותר של סרטן ריאות וסרטן מעי גס ורקטום, אלא גם בשיעורי תמותה נמוכים יותר עקב המחלה הממארת ועקב מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מדווחים כי הסיכון להתפתחות סרטן ריאות וסרטן מעי גס ורקטום היה נמוך ב-68% ו-38%, בהתאמה, בגברים שהיו בעלי סיבולת לב-ריאה הגבוהה ביותר, בהשוואה לאלו שהיו בעלי הכושר הגופני הירוד ביותר. כמו כן, כושר גופני טוב יותר לווה בירידה של 14% בשיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות ובירידה של 23% בשיעורי התמותה הספציפיים עקב מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי כושר גופני הינו גורם מנבא משמעותי למחלות לב וכלי דם והישרדות, גם מעבר לגורמי סיכון אחרים. עם זאת, אין מידע רב אודות הערך המנבא של כושר גופני על היארעות ממאירויות והתוצאות בחולים המפתחים גידולים ממאירים.

מדגם המחקר כלל כ-17,000 גברים, בגיל ממוצע של 50 שנים, שעברו הערכה אחת של הכושר הגופני כחלק מתכנית רפואה מונעת בטקסס. המשתתפים סווגו לחמש קבוצות בהתאם לדרגת הכושר הגופני שלהם, שנקבעה לפי מדדי MET (Metabolic Equivalent).

מרווח הזמן הממוצע מהערכת סיבולת לב-ריאה ועד להיארעות ממאירות ותמותה עמד על 20 שנים ו-24.4 שנים, בהתאמה. במהלך תקופת זמן זו, 2,885 גברים אובחנו עם ממאירות של הערמונית (2,332 חולים), הריאה (277 חולים) והמעי הגס והרקטום (276 חולים).

במהלך תקופת המחקר, 769 גברים הלכו לעולמם, כאשר ב-347 מקרים הגורם לתמותה היה המחלה הממארת וב-159 סיבת התמותה נקבעה כמחלת לב וכלי דם.

הכושר הגופני לא השפיע משמעותית על הסיכון לסרטן ערמונית, גם לאחר תקנון לגורמי סיכון דוגמת משקל הגוף וגיל החולים.

בהשוואה לגברים בחמישון התחתון להערכת הכושר הגופני, יחס הסיכון המתוקן לסרטן ריאות, מעי גס ורקטום וערמונית בגברים בחמישון העליון עמד על 0.32, 0.62 ו-1.13, בהתאמה. בגברים שפיתחו ממאירות, שיעורי התמותה הספציפיים למחלות ממאירות והספציפיים למחלות לב וכלי דם ירדו עם הירידה בכושר הגופני.

החוקרים מצאו גם כי למרות שהגברים לא סבלו מהשמנת-יתר, באלו בכושר הגופני הירוד ביותר נרשם סיכון מוגבר לממאירות ומחלות לב וכלי דם.

החוקרים כותבים כי כושר גופני הינו גורם מנבא בלתי-תלוי להתפתחות סרטן ריאות וסרטן מעי גס ורקטום בגברים, וכן הינו גורם מנבא משמעותי לתמותה מכל-סיבה בגברים בגיל העמידה ומבוגרים יותר, שאובחנו עם סרטן ריאות, ערמונית ומעי גס ורקטום. הממצאים תומכים בחשיבות בדיקות להערכת הכושר הגופני במסגרת שירותי רפואה מונעת, לקביעת הסיכון והפרוגנוזה בעקבות מחלות ממאירות.

מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה