קרדיולוגיה

השפעות סאקסנדה על שומן ויסראלי ואקטופי במבוגרים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם (The Lancet Diabetes & Endocrinology)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם, מתן Liraglutide במינון 3.0 מ”ג (סאקסנדה) כל יום, בשילוב עם התערבות לשינוי אורחות חיים, הובילה להפחתה משמעותית של שומן ויסראלי לאורך 40 שבועות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שומן ויסראלי ושומן אקטופי הם מרכיבים חשובים בהתפתחות סיבוכים קרדיו-מטבוליים בחולים עם השמנת-יתר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעות של מתן Liraglutide במינון 3.0 מ”ג כל יום על פיזור שומן הגוף במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, ללא סוכרת מסוג 2, אשר היו בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

המחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, בשלב 4, כלל מבוגרים עם מדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה או עם מדד מסת גוף של 27 ק”ג למטר בריבוע ומעלה עם תסמונת מטבולית, אך ללא אבחנה של סוכרת. המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לטיפול במשך 40 שבועות ב-Liraglutide במינון 3.0 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו כל יום למשך 40 שבועות, בשילוב עם דיאטה עם חסר קלוריות יומי של 500 קלוריות וייעוץ בהתאם להנחיות לביצוע פעילות גופנית.

התוצא העיקרי היה אחוז הירידה ברקמת שומן ויסראלי כפי שנקבע לפי בדיקת MRI.

מדגם המחקר כלל 235 חולים, מהם 185 חולים חולקו באקראי לזרוע ההתערבות (92 משתתפים) או פלסבו (93 משתתפים), כאשר ניתוח הנתונים הסופי כלל 73 מטופלים ב-Liraglutide ו-55 משתתפים בזרוע הפלסבו.

השינוי הממוצע ברקמת שומן ויסראלי לאורך חציון של 36.2 שבועות עמד על 12.49%- עם Liraglutide, בהשוואה ל-1.63%- עם פלסבו (הבדל משוער ש 10.86%-, p<0.0001).

החוקרים מדווחים כי ההשפעה של Liraglutide הייתה עקבית בתתי-קבוצות שונות לפי מין, גיל, מוצא/גזע, מדד מסת גוף ואבחנה קודמת של טרום-סוכרת.

האירועים החריגים הנפוצים כללו תופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות (47% מהמטופלים בזרוע ההתערבות ו-13% מאלו בזרוע הפלסבו) וזיהומים בדרכי נשימה עליונות (11% ו-15%, בהתאמה).

החוקרים כותבים כי הפחתת שומן ויסראלי עשויה להיות אחד המנגנונים בבסיס התועלת הקרדיווסקולארית של Liraglutide בחולים עם סוכרת מסוג 2.

The Lancet Diabetes & Endocrinology Aug 3, 2021

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תוצאות מבטיחות לטיפול פומי כנגד בצקת מקולארית על-רקע סוכרת (מתוך הודעת חברת Rezolute)

    תוצאות מבטיחות לטיפול פומי כנגד בצקת מקולארית על-רקע סוכרת (מתוך הודעת חברת Rezolute)

    מתוצאות מחקר בשלב 2 להערכת RZ402, טיפול פומי אפשרי לבצקת מקולארית על-רקע סוכרת, עולה כי הטיפול הניסיוני ענה על התוצאים העיקריים של בטיחות והפחתת עובי בתת-שדה מרכזי, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם Rezolute. המחקר הרב-מרכזי, אקראי, מבוקר-פלסבו, כלל 94 חולים עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת עם רטינופתיה סוכרתית לא-פרוליפרטיבית בדרגה קלה-עד-בינונית שקיבלו עד שלוש זריקות […]

  • סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Eur Heart J)

    סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Eur Heart J)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה כי בחולים עם מחלת מעי דלקתית סיכון מוגבר באופן מתון לעומת האוכלוסייה הכללית להתפתחות אי-ספיקת לב למעלה משני עשורים לאחר אבחנת מחלת המעי. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה בבקרת תהליכים דלקתיים ותגובה חיסונית נקשרה עם הסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב. עם זאת, גם אם דלקת […]

  • עליה בסיכון לסיבוכים לבביים מג'וריים בחולי גאוט עם משקעי מונוסודיום אורט (Rheumatology)

    עליה בסיכון לסיבוכים לבביים מג'וריים בחולי גאוט עם משקעי מונוסודיום אורט (Rheumatology)

    בקרב חולים עם גאוט, באלו עם משקעי מונוסודיום אורט בבדיקות הדמיה תועד סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים מג’וריים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Rheumatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבחנה של גאוט מלווה בסיכון גבוה כפליים לאירועים קרדיווסקולאריים. למרות שבחולי גאוט שכיחות גבוהה של גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, הסיכון המוגבר אינו מוסבר במלואו ע”י גורמי […]

  • היעילות והבטיחות של Edoxaban בטווח הארוך בחולים עם פרפור פרוזדורים (Int J Cardiol)

    היעילות והבטיחות של Edoxaban בטווח הארוך בחולים עם פרפור פרוזדורים (Int J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר ETNA-AF-Europe Study התומכות בבטיחות ויעילות טיפול ארוך-טווח ב- Edoxaban(ליקסיאנה) בחולים עם פרפור פרוזדורים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול ארוך-טווח ב- Edoxaban באירופה. מחקר ETNA-AF-Europe הינו מחקר פרוספקטיבי, בינלאומי, רב-מרכזי, תצפיתי, שנערך בתיאום עם סוכנות התרופות האירופית. היעדים […]

  • היתרון הקרדיו-וסקולרי של הטיפול במחלת השיגדון (ACRIC)

    היתרון הקרדיו-וסקולרי של הטיפול במחלת השיגדון (ACRIC)

    חומצה אורית, הגורם שמאחורי מחלת השיגדון, משפיעה על כלי הדם בדרכים רבות שיכולות להעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם אצל אדם עם מחלה זו. מעקב אחר הנחיות לטיפול במחלת השיגדון, כולל טיפול בקולכיצין, יכול להיות המפתח להפחתת סיכונים אלה. “טיפול במחלת השיגדון, או גאוט, למעשה משמש כאסטרטגיה אנטי דלקתית להורדת רמות החומצה האורית, ובנוסף […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה