קרדיולוגיה

האם טיפול במעכבי SGLT-2 מגן מפני פרפור פרוזדורים בקשישים עם סוכרת מסוג 2? (JAMA Network Open)

טיפול במעכבי SGLT-2 בקשישים עם סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מופחת להיארעות פרפור פרוזדורים בהשוואה למעכבי DPP-4 או אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי החשיבות של מעכבי SGLT-2 למניעת פרפור פרוזדורים עדיין שנוי במחלוקת. היארעות פרפור פרוזדורים אינה אירוע נפוץ במחקרים אקראיים ולכן אין נתונים רבים אודות השפעת הטיפול התרופתי כנגד הפרעת הקצב. יתרה מזאת, אין מחקרי ראש בראש להשוואת מעכבי SGLT-2 לעומת תרופות אחרות כנגד סוכרת.

לאור זאת, החוקרים ביקשו לבחון את ההשפעה של מעכבי SGLT-2 למניעת התפתחות פרפור פרוזדורים לעומת תרופות ממשפחת מעכבי DPP-4 או אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 במדגם ארצי של קשישים עם סוכרת מסוג 2.

מחקר העוקבה כלל קשישים עם סוכרת מסוג 2 וללא היסטוריה של פרפור פרוזדורים ונועד לבחון את היארעות פרפור פרוזדורים לאחר התחלת טיפול במעכבי SGLT-2, בהשוואה לטיפול במעכבי DPP-4 או אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1.

החוקרים התאימו בין חולים שהחלו טיפול במעכבי SGLT-2 עם חולים שהחלו טיפול חדש במעכבי DPP-4 ומדגם המחקר כלל בסופו של דבר 74,868 זוגות מטופלים תואמים, או התאימו למטופלים חדשים באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, עם סך כולל של 80,475 זוגות תואמים.

התוצא העיקרי היה היארעות פרפור פרוזדורים, כפי שנקבע לפי אבחנה באשפוז של פרפור פרוזדורים.

שיעורי ההיארעות היו נמוכים יותר בזרוע הטיפול בקרב מטופלים במעכבי SGLT-2 בהשוואה למטופלים במעכבי DPP-4 (16.8 לעומת 20.5 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס סיכון של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.89).

בנוסף, שיעורי ההיארעות היו נמוכים יותר בקרב מטופלים במעכבי SGLT-2 לעומת מטופלים תואמים באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 (17 לעומת 18.7 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס סיכון של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.83-0.98).

ממצאי המחקר נותרו על כנם בניתוחים סטטיסטיים שונים והחוקרים לא זיהו עדות להטרוגניות בקשר בין מעכבי SGLT-2 והיארעות פרפור פרוזדורים לפי גיל, מין, היסטוריה של פרפור פרוזדורים או היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית טרשתית.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם תוצאות מחקר קודם שהתבסס על מערכת דיווח אירועים חריגים של מנהל המזון והתרופות האמריקאי והציע כי למעכבי SGLT-2 השפעה מגנה מפני התפתחות פרפור פרוזדורים.

JAMA Network Open, October 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה