קרדיולוגיה

טיפול במעכבי JAK כנגד אטופיק דרמטיטיס אינו מעלה את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (JAMA Dermatology)

בחולים עם אטופיק דרמטיטיס תחת טיפול במעכבי JAK לא תועדה עליה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים להערכת חולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון, דוגמת פסוריאזיס, דלקת מפרקים שגרונית ומחלת מעי דלקתית, לא הדגימו סיכון מוגבר משמעותית לתרומבואמבוליזם ורידי בחולים תחת טיפול במעכבי JAK. עם זאת, מחקר אקראי שפורסם לאחרונה דיווח על סיכון מוגבר פי 3.52 לתרומבואמבוליזם ורידי על-רקע טיפול ב-Tofacitinib כנגד דלקת מפרקים שגרונית בחולים בגילאי 50 שנים ומעלה עם לפחות גורם סיכון קרדיווסקולארי אחד.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של שני מחקרי עוקבה ו-15 מחקרים אקראיים עם 466,993 משתתפים. מבין 5,722 חולים עם אטופיק דרמטיטיס שטופלו במעכבי JAK, 3 חולים (0.05%) אובחנו עם תרומבואמבוליזם ורידי, בהשוואה לחולה אחד מבין 3,065 חולים (0.03%) עם אטופיק דרמטיטיס שקיבלו פלסבו או Dupilumab.

בקרב חולים שטופלו במעכבי JAK, שיעורי היארעות תרומבואמבוליזם ורידי עמדו על 0.15 מקרים ל-100 שנות-מטופל, זאת בהשוואה לשיעור של 0.12 מקרים ל-100 שנות-מטופל בקרב אלו בזרוע הפלסבו.

לאור זאת, עם שיעורי היארעות כוללים של תרומבואמבוליזם ורידי של 0.23 מקרים ל-100 שנות-מטופל, לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין תרומבואמבוליזם ורידי ובין טיפול במעכבי JAK בחולים עם אטופיק דרמטיטיס (יחס סיכון של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.62-1.45).

ממצאי המחקר מעידים כי העדויות הזמינות כיום אינן מצביעות על סיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי על-רקע אטופיק דרמטיטיס או טיפול במעכבי JAK. הנתונים הללו צפויים לסייע לרופאים המטפלים בחולים עם אטופיק דרמטיטיס בהבנה טובה יותר של הסיכון בחולים תחת טיפול זה.

 

JAMA Dermatology, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה