האם שימוש בקנאביס מעלה את הסיכון לסיבוכים לאחר ניתוח בריאטרי? (Obes Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obesity Surgery עולה כי שימוש נרחב בקנאביס מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים והארכת משך האשפוז של חולים לאחר ניתוח בריאטרי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בארצות הברית ישנה עליה מתמשכת בשימוש בקנאביס למרות רפואיות והנאה בשנים האחרונות, כולל בקרב חולים המופנים לניתוח בריאטרי. עם זאת, ההשפעות של שימוש בקנאביס על תחלואה ותמותה לאחר ניתוח בריאטרי אינן ידועות ובספרות הרפואית המחקרים בנושא מוגבלים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של הפרעת שימוש בקנאביס על התוצאות בחולים המופנים לניתוח בריאטרי.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר National Inpatient Sample לשנים 2016-2019 לזיהוי חולים בגילאי 18 שנים ומעלה שעברו ניתוח מעקף קיבה, ניתוח שרוול קיבה או ניתוח טבעת קיבה. הפרעת שימוש בקנאביס זוהתה על-פי קידודי ICD-10. במסגרת המחקר נבחנו שלושה סיבוכים: סיבוכים רפואיים, תמותה באשפוז ומשך אשפוז.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעות של הפרעת שימוש בקנאביס על סיבוכים רפואיים ותמותה באשפוז, כמו גם על משך האשפוז.  כל המודלים תוקנו לגזע, מין, גיל, הכנסה, סוג פרוצדורה ומגוון מחלות רפואיות.

מדגם המחקר כלל 713,920 חולים, כולל 1,870 חולים (0.26%) עם הפרעת שימוש בקנאביס.

מהנתונים עולה כי הפרעת שימוש בקנאביס לוותה בסיכון גבוה כפליים לסיבוכים רפואיים (יחס סיכויים של 2.24, רווח בר-סמך 95% של 1.31-3.82) ומשך אשפוז ארוך יותר (p<0.001), אך לא זוהה קשר בין הפרעה זו ובין הסיכון לתמותה באשפוז (יחס סיכויים של 3.29, רווח בר-סמך 95% של 0.94-11.5).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין שימוש בקנאביס ובין ניתוח בריאטרי, כולל השפעות מינונים, שימוש כרוני וצורת השימוש בקנאביס.

Obes Surg, May 12, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה