סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (Eur J Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (Polycystic Ovary Syndrome) סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, זאת ללא תלות בקריטריונים בשימוש לקביעת האבחנה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת שחלות פוליציסטיות מלווה בגורמי סיכון רבים למחלות לב וכלי דם, דוגמת סוכרת מסוג 2, השמנה ויתר לחץ דם. עם זאת, קיימת מחלוקת באשר לשאלה אם נוכחות גורמי סיכון מרובים אלו מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים.

החוקרים השלימו פרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסייה בצפון פינלנד, כאשר נשים שהיו צפויות להיוולד בשנת 1966 היו במעקב מהלידה. המשתתפות במדגם סווגו כחולות עם תסמונת שחלות פוליציסטיות בהתאם לקריטריוני ה-National Institute of Health (144 נשים) או לפי קריטריוני Rotterdam Criteria (386 נשים) בגיל 31 שינם, והן נבחנו אל מול נשים ללא כל מאפיין של תסמונת שחלות פוליציסטיות. אוכלוסיית המחקר נבחנה בשנית בגיל 46 שנים, כאשר היארעות סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כולל אוטם לבבי, אירוע מוחי, התקף לב ותמותה קרדיווסקולארית, תועדו עד גיל 53 שנים.

לאורך 22 שנות מעקב, הן נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות לפי קריטריוני ה-NIH והן נשים עם התסמונת לפי קריטריוני Rotterdam Criteria היו בסיכון גבוה יותר משמעותית לאירועים קרדיווסקולאריים בהשוואה לביקורות. יחס הסיכון המתוקן למדד מסת הגוף לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות לפי קריטריוני Rotterdam Criteria ולפי קריטריוני ה-NIH עמד על 2.33 (רווח בר-סמך 95% של 1.26-4.30) ו-2.47 (רווח בר-סמך 95% של 1.18-5.17), בהתאמה.

עקומות הסיכון המצטבר בשתי הקטגוריות לאבחנה החלו להיפרד בגיל 35 שנים.

באשר לתוצאי סיום קרדיווסקולאריים פרטניים, אוטם לבבי היה נפוץ יותר משמעותית הן בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות לפי קריטריוני ה-NIH (p=0.010) והן באלו עם אבחנה לפי קריטריוני Rotterdam Criteria (p=0.019), בהשוואה לביקורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש להתייחס לאבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות כאל גורם סיכון משמעותי למחלות לב וכלי דם. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע כיצד הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים משתנה לאחר מנופאוזה באוכלוסייה זו.

Eur J Endocrinol, Jul 20, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה