יחס היקף מותניים לירך מנבא את הסיכון לתמותה טובה יותר ממדד מסת גוף (JAMA Netw Open)

OBESITY

בהשוואה למדד מסת גוף (Body Mass Index, או BMI), יחס היקף המותניים לירך (Waist to Hip Ratio, או WHR) הדגים קשר בולט ועקבי יותר עם הסיכון לתמותה מכל-סיבה והינו המדד היחיד שאינו מושפע ממדד מסת הגוף, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה להערכת מקרי תמותה במאגר UK Biobank בין השנים 2006-2022, כולל נתונים מ-22 מרכזים ברחבי בריטניה. הם סיווגו 387,672 משתתפים למדגם גילוי (337,078 משתתפים) ומדגם ולידציה (50,594 משתתפים), כאשר האחרון כלל 25,297 מקרי תמותה ו-2,297 ביקורות.

מדגם הגילוי שימש לזיהוי מדדי השמנה שנקבעו גנטית, בעוד שמדגם הוולידציה שימש לניתוח הנתונים.

בניתוח מתוקן מצאו החוקרים קשר בצורת J בין מדד מסת גוף ובין מדד מסת שומן, בעוד שהקשר עם יחס היקף מותניים לירך היה קשר ליניארי (יחס סיכון של 1.41 לכל עליה של סטיית תקן אחת).

החוקרים מדווחים על קשר מובהק סטטיסטית בין שלושת מדדי ההשמנה ובין תמותה מכל-סיבה עם יחס סיכון של 1.29 לכל שינוי בסטיית תקן אחת במדד BMI שנקבע גנטית, יחס סיכון של 1.45 לכל שינוי של סטיית תקן אחת במדד מסת שומן ויחס סיכויים של 1.51 לכל שינוי של סטיית תקן אחת ביחס היקף מותניים לירך שנקבע גנטית.

בהשוואה ל-BMI, מדד WHR הדגים קשר בולט יותר עם הסיכון לתמותה מכל-סיבה, אם כי מדד זה לא היה משמעותי יותר ממדד מסת שומן.

הקשר בין מדד מסת גוף שנקבע גנטית ומדד מסת שומן עם תמותה מכל-סיבה השתנה לפי חמישונים של מדד מסת הגוף, אך לא תועד שינוי דומה במדד WHR.

ההמלצות הנוכחיות של ארגון הבריאות העולמי התומכות בהשגת BMI בטווח האופטימאלי אינן מדויקות במטופלים עם מבנה גוף שונה ולכן אינם מהווים מדד אופטימאלי לשימוש בקווים מנחים.

JAMA Netw Open, Sep 20, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה