רפואה משלימה

משקל נמוך בלידה ועודף משקל בשנות העשרים לחיים מלווה בסיכון גבוה לסוכרת מסוג 2 (Diabetologia)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetologia מדווחים חוקרים משבדיה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בגברים עם היסטוריה של משקל לידה נמוך ועודף-משקל בגיל 20 שנים עליה של כמעט פי עשר בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, הנתונים מעידים כי ניתן להפחית את הסיכון הנ”ל ע”י מניעת התפתחות עודף משקל בגיל צעיר.

החוקרים אספו נתונים אודות משקל לידה ומדדי גובה ומשקל אודות גברים ממחקר Epidemiology Study Gothenburg שנולדו בין 1945 עד 1961. הם בחנו את הרשומות הרפואיות של המשתתפים מבית הספר, לצד נתונים מהרשומות הצבאיות, כאשר בשבדיה היה חוק גיוס חובה של כלל הגברים עד שנת 2010.

משתני החשיפה העיקריים כלל משקל לידה, משקל בגיל 8 שנים ועודף-משקל בגיל 20 שנים ועל-בסיס זאת חישבו את מדד מסת הגוף המתוקן לגיל. לאחר מכן, החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר Swedish National Patient Register לזיהוי אבחנות של סוכרת מסוג 2 לאחר גיל 30 שנים למניעת טעות סיווג בחולים עם סוכרת מסוג 1.

החוקרים כללו 34,321 גברים, אשר היו במעקב מגיל 30 שנים עד 31 בדצמבר, 2019, עם מעקב כולל של 1.1 מיליון שנות-אדם.

לאורך חציון מעקב של 34.3 שנים תועדו 2,733 מקרים של סוכרת מסוג 2, בגיל חציוני של 59.4 שנים.

משקל לידה מתחת לחציון של 3.6 ק”ג ועודף-משקל בגיל 20 שנים, אך לא עודף-משקל בגיל 8 שנין, נקשרו עם סיכון מוקדם להופעה מוקדמת (עד גיל 59.4 שנים) ומאוחרת (לאחר גיל 59.4 שנים) של סוכרת מסוג 2.

משקל לידה מתחת לחציון בשילוב עם עודף-משקל בגיל 20 שנים לוו בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של סוכרת, עם יחס סיכון של 6.07, עליה ל-9.94 בגברים עם משקל לידה נמוך (עד 2.5 ק”ג) ועודף-משקל בגיל 20 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על ירידה של 21% בסיכון האבסולוטי להופעה מוקדמת של סוכרת מסוג 2 במבוגרים עם משקל לידה נמוך אשר נמנעו מעודף-משקל בגיל מבוגר. לאור זאת, הם קוראים לשים דגש ולהתמקד בילדים במשקל לידה נמוך למניעת התפתחות עודף-משקל במבוגרים צעירים ולהפחית את הסיכון הנלווה לסוכרת מסוג 2.

Diabetologia, Feb 22, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה