רפואה משלימה

הנקה בלבד לאורך פרק זמן ארוך יותר עשויה להגן מפני ממאירויות המטולוגיות בילדים (JAMA Netw Open)

הנקה בלבד למשך שלושה חודשים לפחות לווה בסיכון מופחת לממאירויות המטולוגיות בילדים, בהשוואה להנקה לפרק זמן קצר יותר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מנגד, לא זוהה קשר בין הנקה ובין הסיכון לגידולים במערכת העצבים המרכזית, גידולים סולידיים או נוירובלסטומה.

החוקרים השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה להערכת נתונים אודות 309,473 ילדים (51.3%) בנים ממאגר Danish National Child Health Register, אשר נולדו בין 2005 עד 2018. כל הילדים עם מידע אודות הנקה בלבד היו במעקב מגיל שנה עד לאבחנה של ממאירות בילדות, אובדן למעקב או הגירה, תמותה, גיל 15 שנים או דצמבר 2020.

התוצא העיקרי היה הקשר בין משך הנקה בלבד ובין הסיכון לממאירות בילדות.

לאורך מעקב של קרוב ל-1.7 מיליון שנות-אדם, 0.1% מהילדים אובחנו עם ממאירות (גיל ממוצע בעת האבחנה של 4.24 שנים). מבין הילדים עם ממאירות, 37.3% אובחנו עם ממאיות המטולוגית, 13.3% עם גידול במערכת העצבים המרכזית, 24.1% עם גידול סולידי ו-25.3% עם ממאירות אחרת לא-ספציפית. מבין אלו עם ממאירויות המטולוגיות, 65.3% אובחנו עם לויקמיה מסוג ALL מהם 91.4% עם B-cell precursor ALL.

בסיכומו של דבר, 38.3% מהילדים שאובחנו עם ממאירות ניזונו מהנקה בלבד במשך פחות משלושה חודשים.

הנקה בלבד למשך שלושה חודשים ומעלה לוותה בסיכון מופחת לממאירויות המטולוגיות בילדים בהשוואה להנקה לפרק זמן קצר יותר (יחס סיכון מתוקן של 0.66, רווח בר-סמך 95% של 0.46-0.95). החוקרים מסבירים כי קשר זה נבע ברובו מירידה בסיכון ל-B-cell precursor ALL (יחס סיכון מתוקן של 0.62, רווח בר-סמך 95% של 0.39-0.99). הסיכון לגידולים במערכת העצבים המרכזית, גידולים סולידיים או נוירובלסטומה לא היה שונה כתלות במשך הנקה בלבד.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את המנגנון הביולוגי בבסיס הקשר הנ”ל.

JAMA Netw Open, March 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה