רפואת שיניים

גורמי סיכון להשמנה בבגרות בקרב מטופלים ששרדו ממאירות בילדות (Obesity)

OBESITY

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת גורמי סיכון להשמנה בבגרות בקרב מטופלים ששרדו ממאירות בילדות, מהן עולה שכיחות גבוהה יותר של השמנה במבוגרים עם היסטוריה של גידול מוחי, קרינה לאזור יותרת המוח, או טיפול ב-Etoposide.

מטרת המחקר הייתה לזהות גורמי סיכון להשמנה בקרב מטופלים ששרדו ממאירות בילדות.

מדגם המחקר כלל 3,199 משתתפים ממחקר French Childhood Cancer Survivor Study, כאשר 303 משתתפים עם השמנת-יתר השיבו את השאלונים למילוי עצמי. בניתוח הנתונים השלימו החוקרים תקנון למצב סוציאלי ומין המשתתף.

מהנתונים עולה כי בקרב מבוגרים ששרדו ממאירות בילדות תועדו שיעורים נמוכים יותר של השמנת-יתר, בהשוואה לשיעורים המדווחים באוכלוסייה הכללית בצרפת (9.5% לעומת 12.5%, p=0.0001). אעפ”י כן, בקרב מטופלים ששרדו גידול מוחי תועד סיכון גבוה יותר משמעותית להתפתחות השמנה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (p=0.0001).

בהשוואה למטופלים שלא קיבלו טיפול קרינתי לבלוטת ההיפופיזה, באלו שקיבלו קרינה במינון של מעל 5 Gy תועד סיכון מוגבר להשמנה עם חשיפה לקרינה במינון של 6-20 Gy (סיכון יחסי של 1.9, רווח בר-סמך 95% של 1.2-3.1), 20-40 Gy (סיכון יחסי של 2.5, רווח בר-סמך 95% של 1.7-3.7) וקרינה במינון של 40 Gy ומעלה (סיכון יחסי של 2.6, רווח בר-סמך 95% של 1.6-4.3).

מהנתונים עולה עוד כי טיפול ב-Etoposide לווה בעליה משמעותית בסיכון להשמנת-יתר (סיכון יחסי של 1.7, רווח בר-סמך 95% של 1.1-2.6).  מצב סוציאלי ירוד זוהה כגורם סיכון נוסף, כמו גם מדד מסת גוף בעת האבחנה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על מספר גורמי סיכון להתפתחות השמנת-יתר במבוגרים עם היסטוריה של ממאירות בילדות ותומכים במעקב ארוך-טווח אחר משקל הגוף של מטופלים אלו.

Obesity, June 15, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה