רפואת שיניים

תרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות אינן בטוחות יותר מהלופרידול לטיפול בקשישים עם דליריום לאחר-ניתוח (Ann Intern Med)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine עולה כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות אינו בטוח יותר מהלופרידול בקשישים עם דליריום לאחר-ניתוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות אנטי-פסיכוטיות משמשות לעיתים קרובות לטיפול בדליריום לאחר-ניתוח. מחקרים שפורסמו לאחרונה דיווחו כי חלה ירידה בהיקף הטיפולים בהלופרידול, לצד עליה בשימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את הסיכון לאירועים חריגים באשפוז על-רקע טיפול פומי ב-Haloperidol, Olanzapine, Quetiapine ו-Risperidone בקשישים לאחר ניתוח מג’ורי.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 17,115 חולים בגילאי 65 שנים ומעלה ללא הפרעה פסיכיאטרית שקיבלו מרשם לטיפול אנטי-פסיכוטי פומי לאחר ניתוח מג’ורי בין 2009 עד 2018. החוקרים בחנו את יחס הסיכון לתמותה באשפוז, הפרעות קצב לב, דלקת ריאות ואירוע מוחי או התקף איסכמי חולף.

מהנתונים עולה כי מבין ארבע התרופות האנטי-פסיכוטיות, Quetiapine הייתה התרופה הנפוצה בשימוש (53% מכלל השימוש).

לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בסיכון לתמותה באשפוז בקרב חולים שטופלו ב-Haloperidol (3.7%), Olanzapine (2.8%; סיכון יחסי של 0.74, רווח בר-סמך 95% של 0.42-1.27), Quetiapine (2.6%; סיכון יחסי של 0.70, רווח בר-סמך 95% של 0.47-1.04) ו-Risperidone (3.3%; סיכון יחסי של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.53-1.41).

באשר לאירועים קליניים לא-פטאליים, מהממצאים עולה שיעור הפרעות קצב לב של 2.0-2.6%, שיעורי דלקת ריאות של 4.2-4.6% ושיעור אירועים מוחיים או התקפים איסכמיים חולפים של 0.6-1.2%, ללא הבדל מובהק סטטיסטית לפי קבוצת הטיפול.

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות והלופרידול מלווים בשיעורים דומים של אירועים חרגים באשפוז בקשישים עם דליריום לאחר-ניתוח תחת אנטי-פסיכוטי פומי במינון נמוך-עד-בינוני.

Ann Intern Med. Published online September 5, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה