ההשפעה של דיאטה עתירת סידן על מחלת עורקים כלילית (J Am Heart Assoc.)

כולסטרול עורק

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי לדיאטה עתירת סידן אין השפעה על הסתיידות עורקים כליליים בחזירים עם תסמונת מטבולית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סידן הינו מרכיב תזונתי חיוני, המהווה את הטיפול המרכזי לאוסטיאופורוזיס. מנתונים שפורסמו לאחרונה עלה חשש בנוגע להשפעה של תוספי סידן על הסיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר המנגנון המוצע הוא האצת הסתיידות עורקים כליליים.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להעריך את ההשפעה של צריכת סידן מוגברת על הסתיידות עורקים כלילית, באמצעות מודל חזירים עם תסמונת מטבולית על-רקע תזונתי. תוצאי סיום משניים כללו הערכה של מחלה כלילית באמצעות מיוגרפיה, היסטופתולוגיה ואולטרה-סאונד תוך-כלי.

מדגם המחקר כלל 24 חזירים בגילאי 15 חודשים, שקיבלו תזונה אתרוגנית עם תוספת סידן בכמות הולמת (0.33% ממשקל הגוף) או תוספת סידן רבה (1.90% מקלציום קרבונט או דיאטה) למשך שישה חודשים. לאחר חמישה חודשי הזנה, כל החזירים קיבלו איזוטופ סידן דרך הוריד הניתן למדידה בדם וברקמות באמצעות בדיקת ספקטרומטריה. סמן זה שימש להערכת רמות הסידן בדגימות דם עוקבות, שנאספו לאורך 27 ימים, ביחד עם דגימות עורקים כליליים לאחר הקרבת החזירים.

החוקרים לא מצאו הבדלים בין הקבוצות בהיעלמות הסידן המסומן והצטברות הסידן בעורק הכלילי. כמו כן, לא תוארו הבדלים בתוצאי הסיום המשניים להערכת מחלת עורקים כלילית או מצב תפקודי.

                      

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כין לדיאטה עתירת סידן אין השפעה על הסתיידות עורקים כליליים בחזירים עם תסמונת מטבולית.

J Am Heart Assoc. 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה