צריכת משקאות דיאטטיים מלווה בסיכון מוגבר לרטינופתיה סוכרתית (Clin Exp Ophthalmol)

צריכת משקאות דיאטטיים עשויה להביא לעליה בסיכון לרטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית, העשויה להוביל לעיוורון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת ספטמבר/אוקטובר של כתב העת Clinical and Experimental Ophthalmology. לדברי החוקרים, זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין צריכת משקאות קלים ובין סיבוכים מיקרווסקולאריים של סוכרת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעוד שצריכת משקאות קלים עשויה להביא לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם, הקשר בין צריכת משקאות קלים ובין סיבוכי סוכרת אינו-ידוע. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין צריכת משקאות קלים רגילים ודיאטטיים ובין רטינופתיה סוכרתית ובצקת מקולארית סוכרתית.

מדגם המחקר כלל חולים מבוגרים, אשר גויסו מבית חולים שלישוני במלבורן, אוסטרליה, אשר השיבו על שאלוני תזונה. החוקרים סיווגו את היקף צריכת משקאות קלים באופן הבא: משתתפים שלא שתו כלל משקאות קלים (פחות ממשקה אחד), צריכה מתונה של משקאות קלים (1-4 פחיות/בקבוקים בנפח 375 מ”ג בשבוע) או צריכה רבה של משקאות אלו (מעל 4 פחיות/בקבוקים בשבוע).

התוצא העיקרי של המחקר כלל נוכחות וחומרת רטינופתיה סוכרתית/בצקת מקולארית על-רקע סוכרת.

מבין 609 המשתתפים במחקר (גיל ממוצע של 64.6 שנים, 210 גברים), 285 משתתפים (46.8%) צרכו משקאות דיאטטיים ו-190 (31.2%) צרכו משקאות קלים רגילים. החוקרים מדווחים כי ב-230 משתתפים (37.8%) לא הייתה עדות לרטינופתיה סוכרתית, ב-36 משתתפים (5.9%) תועדה רטינופתיה סוכרתית לא-פרוליפרטיבית, בדרגה קלה, ב-154 משתתפים (25.3%) תועדה רטינופתיה סוכרתית לא-פרוליפרטיבית, בדרגה בינונית, ב-28 משתתפים (4.6%) תועדה רטינופתיה סוכרתית לא-פרוליפרטיבית, בדרגה חמורה וב-146 משתתפים (24%) תועדה רטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית.

ממצאי המחקר העידו על קשר בין צריכה רבה של משקאות דיאטטיים ובין סיכון מוגבר לרטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית (יחס סיכויים של 2.51), בהשוואה לאלו שלא צרכו כלל משקאות אלו. מנגד, צריכת משקאות קלים רגילים לא נקשרה עם רטינופתיה סוכרתית או בצקת מקולארית על-רקע סוכרת.

החוקרים כותבים כי צריכה שבועית מעל 4 פחיות של משקאות דיאטטיים (1.5 ליטר) מלווה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון לרטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית בחולי סוכרת. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים בכדי להבין טוב יותר את המנגנונים בבסיס קשר זה.

Clin Exp Ophthalmol. 2018;46:767-776

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה