מה בין עודף משקל ובין מיגרנה בילדים? (Front Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין עודף-משקל או השמנת-יתר ובין מיגרנה בילדים, אם כי האיכות של מחקרים שבחנו את הנושא אינה גבוהה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר דווח על קשר בין משקל הגוף ובין מיגרנה, אך הנושא נבחן רק במבוגרים ואין נתונים אודות הקשר בין משקל עודף ובין מיגרנה בילדים. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין משקל הגוף ובין מיגרנה בילדים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed/Medline, Scopus, Web of Science, Ovid Medline ו-Embase לזיהוי מחקרים שפורסמו עד חודש מאי בשנת 2023. הם כללו מחקרים תצפיתיים להערכת הקשר בין משקל הגוף (תת-משקל, עודף-משקל, השמנת-יתר ומשקל עודף) ובין מיגרנה בילדים ומתבגרים, תוך השוואת הסיכון אל מול אלו במשקל תקין.

התוצא העיקרי היה מיגרנה, הן מיגרנה מכל הסוגים והן מיגרנה אפיזודית או כרונית.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת ההשפעות של כל תוצא וערכו ניתוח נתונים על-פי מבנה המחקר והסיכון להטיה.

הסקירה כללה שמונה מחקרים, מהם 6 מחקרי חתך, מחקר מקרה-ביקורת אחד ומחקר עוקבה אחד, אשר כללו בסך הכול 16,556 משתתפים. דרגת הודעות הכוללת של העדויות הייתה נמוכה מאוד בכל הנוגע לקשר בין עודף-משקל, השמנת-יתר ועודף-משקל ובין מיגרנה.

כאשר החוקרים השלימו מטה-אנליזה של מחקרים עם סיכון נמוך להטיה הם מצאו כי באלו עם עודף-משקל ככל הנראה היה סיכון מוגבר למיגרנה (יחס סיכויים של 1.70, רווח בר-סמך 95% של 1.14-2.53) וכי משקל עודף עשוי להביא לעליה בסיכון למיגרנה (יחס סיכויים של 1.58, רווח בר-סמך 95% של 1.06-2.35).

מהנתונים עולה עוד כי מחקרי עוקבה ומחקרי מקרה-ביקורת מצאו כי השמנה ככל הנראה הובילה לעליה בסיכויים למיגרנה.

לא זוהו מחקרים לניתוח הקשר בין תת-משקל ובין הסיכון למיגרנה בילדים ומתבגרים.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים באיכות גבוהה יותר במטרה לבחון לעומק את הקשר בין משקל עודף ובין הסיכון למיגרנה בילדים.

Front Neurol, Nov 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה