רמות ניאצין גבוהות מלוות בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (Nature Medicine)

שני תוצרי פירוק של עודף ניאצין בשם 2PY ו-4PY נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם הסיכון לאוטם לבבי, אירוע מוחי, וסיבוכים לבביים אחרים, רמז לכך שהשימוש בתוספי ניאצין דורש גישה מותאמת יותר, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Nature Medicine.

החוקרים השלימו ניתוח מטבולומי של בדיקות פלזמה בצום מחולי לב יציבים במדגם גילוי פרוספקטיבי שכלל 1,162 חולים (36% נשים). ניתוח נוסף הושלם במדגם ולידציה בארצות הברית, כולל מדידות רמות sVCAM-1 (או Soluble Vascular Adhesion Molecule-1) וכן דגימות ישנות בזמן צום מחולים במדגם ולידציה אירופאי שעברו צנתור כלילי אבחנתי.

ניתוח גנטי של דגימות ממאגר UK Biobank שימש להערכת הקשר בין רמות sVACM-1 של וריאנט גנטי, rs10496731, אשר נקשר באופן מובהק סטטיסטית עם 2PY (או N1-methyl-2-pyridone-5-carboxamide) ו-4PY (או N1-methyl-4-pyridone-3-carboxamide).

ממצאי המחקר מעידים על קשר בין מטבוליזם של ניאצין ובין היארעות אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים. הרמות בפלזמה של תוצרי הקצה של עודף ניאצין, 2PY ו-4PY, נקשרו עם סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר שלוש שנים בשני מדגמי הוולידציה (ארצות הברית: 2,331מקרים, 33% נשים; אירופה: 832 מקרים, 30% נשים) עם יחסי סיכון מתוקנים של 1.64 ו-2.02, בהתאמה, עם רמות 2PY ויחסי סיכון מתוקנים של 1.89 ו-1.99, בהתאמה, עם רמות 4PY.

הווריאנט הגנטי rs10496731 נקשר בקשר מובהק סטטיסטית עם רמות sVCAM-1.

טיפול ברמות פיזיולוגיות של 4PY, אך לא 2PY, הוביל לביטוי VCAM-1 והדבקות לויקוציטים לאנדותל כלי הדם בעכברים, רמז למנגנון תלוי-דלקת בבסיס הקשר בין 4PY ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

במבחנים פונקציונאליים, רמות פיזיולוגיות של 4PY, אך לא של 2PY, הובילו לעליה ברמות רנ”א שליח וביטוי חלבוני VCAM-1 על תאי אנדותל אדם.

ממצאי המחקר הנוכחי מעידים כי מתן אופטימאלי של תוספי ניאצין עשוי לדרוש התאמה של מינוני הטיפול להשגת התוצאות הרפואיות הטובות ביותר.

Nature Medicine, Feb 19, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה