רפואה דחופה

התועלת של טיפול באור ולייזר כנגד שיעור יתר בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (JAMA Dermatol)

טיפולים באור ולייזר לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים הדגימו תוצאות חיוביות בהפחתת חומרת שיעור יתר, שיפור בריאות פסיכולוגית ושיפור איכות החיים הכוללת של נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, כך מדווחים מומחים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology.

המומחים מסבירים כי שיעור יתר נפוץ ב-70-80% מהנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, כאשר למרות שלרוב אנשי צוות רפואי מתייחסים לכך כבעיה קוסמטית, לתסמין זה השלכות פסיכולוגיות משמעותיות, כולל ירידה בהערכה העצמית, איכות חיים והחמרת דיכאון.

ההנחיות העדכניות בנושא תסמונת שחלות פוליציסטיות משנת 2023 קובעות כי יש מקום להעניק עדיפות לטיפול בשיעור יתר בנשים עם מחלה זו. כעת החוקרים בחנו את הנתונים משישה מחקרים (ארבעה מחקרים אקראיים ומבוקרים ושני מחקרי עוקבה) שכללו 423 נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות שעברו טיפולים מבוססי לייזר או אור להסרת שיער, אשר פורסמו משנת 2022 והלאה.

המחקרים בחנו את טיפולי לייזר ואור עם או ללא טיפול תרופתי. התוצאים העיקריים היו חומרת שיעור יתר, תוצאות פסיכולוגיות ותופעות לוואי.

מהנתונים עולה כי טיפול בלייזר אלכסנדריט (Alexandrite Laser, אורך גל 755 nm) הוכח כיעיל להסרת שיער ושיפור שביעות הרצון של החולים (מחקר אחד); טיפול רציף הוביל לתוצאות טובות יותר מטיפול פחות רציף (מחקר אחד). עוד עולה מהנתונים כי הטיפול לווה במרווחים ארוכים יותר ללא-שיער וירידה גדולה יותר בשיעור יתר, בהשוואה לטיפול IPL (או Intense Pulsed Light).

שילוב IPL (אורך גל 600 nm) עם מטפורמין הוביל לשיפור שיעור יתר והפחתת כמות שיער, בהשוואה ל-IPL בלבד, אך זאת על חשבון יותר תופעות לוואי (מחקר אחד).

טיפולי לייזר דיודה (810 nm) עם גלולות משולבות למניעת הריון הביא לשיפור שיעור יתר ואיכות חיים נלווית, בהשוואה לטיפול לייזר דיודה בלבד או עם מטפורמין (מחקר אחד).

בהשוואת שני לייזר דיודה (אורכי גל, 810 nm) ברצף נמוך עם חזרה מרובה הוביל לירידה גדולה יותר ברוחב שיערה עם מדדי כאב נמוכים יותר, בהשוואה לטיפול ברצף גבוה עם מעט חזרות (מחקר אחד).

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות תומכות בתועלת של טיפול באור ולייזר להקלה על שיעור יתר ושיפור איכות החיים של נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות. עם זאת, הם קוראים להשלים מחקרים נוספים באיכות גבוהה להערכת טיפולים אלו, הכוללים מספר גדול יותר של נשים עם גווני עור שונים.

JAMA Dermatol, April 17, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה