משפחה

בדיקת רנ”א בטסיות עשויה לסייע בזיהוי ממאירות בטיפת דם בודדת (Cancer Cell)

בדיקת ריצוף רנ”א בטסיות המבוססת על טיפת דם אחת עשויה לסייע בזיהוי חולים עם מחלה ממארת, להבחין בין סוגי ממאירות ואף לזהות סמנים חריגים, כך מדווחים חוקרים מאירופה במאמר שפורסם בכתב העת Cancer Cell במהלך חודש נובמבר.

החוקרים מדווחים כי הרנ”א מטסיות שנחשפו לגידולים, הכוללות מולקולות הקשורות בגידול, עשוי להבחין בין חולי סרטן ובין נבדקים בריאים, בדיוק של 96%. יתרה מזאת, הבדיקה עשויה לסייע בסופו של דבר לאבחן סרטן ולבחור את הטיפול המתאים בדיוק של 71%, ולזהות את הסמנים המוטנטיים הספציפיים לסרטן שד וריאות.

במסגרת המחקר, החוקרים בודדו טסיות מדמם של 55 תורמים בריאים בגילאי 21-64 שנים, כמו גם מנבדקים מטופלים ולא-מטופלים עם סרטן מוקדם וממוקם (39 חולים) וסרטן גרורתי מתקדם (189 חולים).

בקבוצת חולי הסרטן נכללו 60 חולים עם NSCLC (Nonsmall Cell Lung Carcinoma), 41 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום, 39 חולים עם גליובלסטומה, 35 חולים עם סרטן לבלב, 14 חולים עם HCC (Hepatocellular Carcinoma) ו-39 נשים עם סרטן שד.

החוקרים בודדו  100-500 פיקוגרם של רנ”א, המקביל לפחות מטיפת דם אחת. על-בסיס זה הם זיהו 5,003 קודי חלבונים שונים, כאשר מבין אלו 1,453 היו מוגברים ו-793 היו מופחתים בטסיות שנחשפו לגידול, בהשוואה לדגימות מתורמים בריאים.

באמצעות מדגם שכלל 175 חולים ואלגוריתם שפותח קודם לסיווג רקמות ראשוניות וגרורתיות, החוקרים התמקדו בפאנל של 1,072 דגימות רנ”א העשויות לזהות סרטן ברגישות של 96%, סגוליות של 92% ודיוק של 95%.

החוקרים בחנו את היכולת של הערכת פרופיל רנ”א לזהות סמנים מוטנטיים ספציפיים. למרות שרמות הסמנים לעיתים קרובות היו נמוכות או לא-מדידות, הם הצליחו לפתח רשימת גנים עם סמנים ספציפיים לאלגוריתם וכך הצליחו להבחין בין חולים עם מוטאציות שונות.

                           

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

Cancer Cell. 2015;38(5):666-676

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה