משפחה

טעויות בטיפול תרופתי הינו גורם נפוץ לטעויות רפואיות קטלניות (Res Soc Adm Pharm)

נוגדי-קרישה ותכשירים אנטיביוטיים מהווים את שתי הקבוצות הנפוצות ביותר לטעויות קטלניות בטיפול תרופתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדגש, שפורסמו בכתב העת Research in Social and Administrative Pharmacy. החוקרים מדווחים כי הסוגים הנפוצים של טעויות במתן טיפול תרופתי כללו הזנחת טיפול תרופתי, לאחר מכן מתן מינון שגוי או תרופה בעוצמה שגויה. מחצית מהאירועים המדווחים כללו חולים מעל גיל 75 שנים.

מהממצאים עולה כי יש להקפיד על תשומת לב רבה יותר לבטיחות מתן טיפול תרופתי, בפרט בקרב קשישים. חשוב להבטיח כי החולים מבינים את המינון הנכון של התרופות ואת מועד נטילת התרופות.

החוקרים בחנו 229 מקרים של טעויות קטלניות במתן טיפול תרופתי, אשר דווחו במערכת National Reporting and Learning System באנגליה וויילס בין 2007-2016. בסך הכול דווח על 517,384 טעויות טיפול תרופתי.

מהנתונים עולה כי 66.4% מהטעויות הקטלניות בטיפול תרופתי (152 מקרים) תועדו במחלקות בבתי חולים וב-41.5% (95 מקרים) כללו חולים מעל גיל 75 שנים. קבוצות התרופות הנפוצות ביותר שהיו מעורבות בטעויות קטלניות של מתן טיפול תרופתי כללו תרופות קרדיווסקולאריות (20.1%, 46 מקרים), תרופות בעלות השפעה על מערכת העצבים המרכזית (10%, 23 מקרים) ותכשירים אנטי-בקטריאליים (20 מקרים). סוגי התרופות הנפוצים ביותר כללו נוגדי-קרישה בהזרקה, תרופות אנטיביוטיות ומשככי כאבים.

באשר לנוגדי-קרישה, ההבדל בין מינון יעיל ומינון רעיל הוא קטן, לכן טעויות עם תרופות אלו מלוות בסיכון גבוה יותר לתמותה, בהשוואה לטעויות משנית לטיפול בתרופות אחרות.

מרבית הטעויות במתן טיפול תרופתי בתכשירים אנטיביוטיים כללו הזנחת טיפול, תגובות חריגות לטיפול התרופתי ותגובות בחולים עם אלרגיה מתועדת. תרופות ששימשו לטיפול בזיהום היו התרופות הנפוצות ביותר המעורבות בטעויות טיפול תרופתי בילדים מתחת לגיל 12 שנים.

הסוגים הנפוצים ביותר של טעויות שכללו טיפול תרופתי בעל השפעה על מערכת העצבים המרכזית, כולל אופיואידים, כללו מתן טיפול בעוצמה או מינון שגויים או לא-ברורים, מתן התרופה הלא-נכונה או כמות שגויה.

קרוב לשליש מהטעויות משנית לטיפול תרופתי כללו הזנחה של התרופה או מרכיב שלה (31.4%, 72 מקרים), לאחר מכן מתן מינון שגוי או עוצמת טיפול שגויה (10.5%, 24 מקרים).

הזנחה של נוגדי-קרישה, אינסולין ותרופות ציטוטוקסיות עשויה להשפיע משמעותית על המטופל. סיבות אפשריות להזנחת טיפול תרופתי כוללות מחסור בציוד ועיכוב במתן טיפול תרופתי, חוסר יכולת של החולה ליטול את התרופה ואי-זמינות של הטיפול התרופתי.

החוקרים מעודדים יישום פתרונות פעילים יותר, דרך פיתוח אמצעים טכנולוגיים, שיפור נהלי העבודה וזרימת המידע, מערכות בקרה ואישור והקפדה על זמינות התרופות.

Res Soc Adm Pharm. Published online November 22, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Tirzepatide משפר תסמיני דום נשימה בשינה במבוגרים עם הפרעת הנשימה בשינה והשמנת-יתר (מתוך כנס ה-ADA)

    טיפול ב-Tirzepatide משפר תסמיני דום נשימה בשינה במבוגרים עם הפרעת הנשימה בשינה והשמנת-יתר (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה והשמנת-יתר תועדה ירידה בחומרת דום נשימה בשינה לאחר שנה אחת עם טיפול ב- Tirzepatide(מאונג’רו) במינונים של 10 מ”ג או 15 מ”ג, כך עולה מתוצאות שני מחקרים בשלב 3 אשר יוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Diabetes Association בחודש יוני הקרוב. במחקר SURMOUNT-OSA הראשון נכללו מבוגרים עם דום […]

  • טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון לתמותה (מתוך כנס ה-ESC)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס מטעם ה-European Society of Cardiology עולה כי טיפוס מדרגות מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב. הסקירה כללה תשעה מחקרים עם נתונים אודות 480,520 משתתפים והחוקרים השלימו ניתוח של חמישה מחקרים עם 455,649 משתתפים במטרה לקבוע את הקשר בין טיפוס מדרגות ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב […]

  • סוכנות התרופות האירופית ממליצה על תרופה חדשה לפעילות-יתר של שלפוחית השתן (מתוך הודעת ה-EMA)

    סוכנות התרופות האירופית ממליצה על תרופה חדשה לפעילות-יתר של שלפוחית השתן (מתוך הודעת ה-EMA)

    סוכנות התרופות האירופית (European Medicines Agency) המליצה על אישור שיווק התכשיר Obgemsa (Vibegron) לטיפול בתסמונת פעילות-יתר של שלפוחית השתן במבוגרים. תסמונת פעילות-יתר של שלפוחית השתן מתאפיינת בצורך פתאומי ועז למתן שתן, למרות שהשלפוחית עשויה להכיל כמות שתן קטנה בלבד, כמו גם עליה בתדירות מתן שתן ואי-נקיטת שתן עקב תכיפות. החומר הפעיל ב- Obgemsaהינו Vibegron, אגוניסט […]

  • תוספים מסייעים בהשגת יעד רמות ויטמין D בדם (מתוך כנס ה-ACP Internal Medicine Meeting)

    תוספים מסייעים בהשגת יעד רמות ויטמין D בדם (מתוך כנס ה-ACP Internal Medicine Meeting)

    מרבית המבוגרים בארצות הברית אינם מקבלים כמות מספקת של ויטמין D, אך מתן תוספים מסייע למטופלים להשיג את ההקצאה התזונתית היומית המומלצת, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-American College of Physicians Internal Medicine. המומחים מסבירים כי על-פי ההערכות, 20-40% מהמבוגרים באוכלוסייה נוטלים תוספי ויטמינים ומדובר בתעשייה שגלגלה בשנת 2020 למעלה מ-50 מיליארד דולרים. […]

  • האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

    האם יש עדיפות לביצוע פעילות גופנית בשעות הערב? (Diabetes Care)

    פעילות גופנית אירובית בעצימות בינונית או גבוהה המבוצעת בשעות הערב מלווה בסיכון הנמוך ביותר לתמותה, תחלואה קרדיווסקולארית ותחלואה מיקרווסקולארית במבוגרים עם השמנת-יתר, כולל אלו עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes Care. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי פרצי פעילות אירובית מתונה עד מאומצת משפרת גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים, אך […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה