האם צריכת חלב עלולה להביא לעליה בסיכון לסרטן שד? (Int J Epidemiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין צריכה רבה יותר של מוצרי חלב ובין סיכון מוגבר לסרטן שד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים דיווחו על תוצאות סותרות אודות הקשר בין צריכת סויה או מוצרי חלב ובין הסיכון לסרטן שד. כעת הם השלימו מחקר שכלל 52,795 נשים מצפון אמריקה ללא היסטוריה של ממאירות בתחילת המחקר, אשר היו במעקב לאורך קרוב לשמונה שנים. שאלוני תזונה שימשו להערכת דפוסי התזונה.

במהלך המעקב תועדו מקרים חדשים של סרטן שד (גיל ממוצע של 57.1 שנים).

החוקרים לא זיהו קשר ברור בין צריכת מוצרי סויה ובין הסיכון לסרטן שד, ללא תלות בצריכת מוצרי חלב. עם זאת, מהשוואת אחוזון 90 לאחוזון 10 של צריכת מוצרי חלב וחלב נרשמה עליה של 22% (יחס סיכון של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.05-1.40) ועליה של 50% (יחס סיכון של 1.50, רווח בר-סמך 95% של 1.22-1.84) בסיכון לסרטן שד. החוקרים מדווחים כי התוצאות היו דומות עם צריכת מוצרי חלב עם שומן מלא או מופחת.לא תועד קשרים משמעותיים עם צריכת גבינה ויוגורט.

צריכה של רבע-עד-שליש כוס חלב ביום לוותה בעליה של כ-30% בסיכון לסרטן שד. שתיית עד כוס קפה אחת ביום לוותה בעליה של 50% בסיכון לממאירות ועם 2-3 כוסות קפה ביום העליה בסיכון הייתה גדולה עוד יותר והגיעה ל-70-80%.

החלפת צריכת מוצרי חלב בחלב סויה לוותה בירידה של 32% בסיכון לסרטן שד (יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.55-0.85) בנשים לאחר-מנופאוזה. מנגד, התוצאות לא היו מובהקות סטטיסטית בנשים לפני-מנופאוזה.

החוקרים מציינים כי התוצאות היו מובהקות סטטיסטית רק עבור נשים לאחר-מנופאוזה ולא עבור נשים לפני-מנופאוזה יתרה מזאת, מניתוח הנתונים עלה קשר משמעותי רק עם ממאירויות חיוביות לקולטנים להורמונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכה רבה של מוצרי חלב לוותה בסיכון מוגבר לסרטן שד והם קוראים לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע להנחיות אודות צריכת מוצרי חלב.

Int J Epidemiol. Published online February 25, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה