משפחה

עדויות סותרות בנוגע ליעילות של נוגדנים חד-שבטיים כנגד מחלה חמורה על-רקע נגיף הקורונה (New England Journal of Medicine)

קורונה

בכתב העת New England Journal of Medicine פורסמו שני מחקרים אודות היעילות של Tocilizumab (אקטמרה) ו-Sarilumab (קבזרה) במבוגרים שפיתחו מחלה חמורה על-רקע זיהום בנגיף הקורונה, כאשר מחקר אחד תמך בשילוב שתי התרופות והשני לא הדגים כל תועלת למתן Tocilizumab לבדו.

המחקר הראשון נערך ע”י חוקרים מאנגליה וכלל 803 חולים שאושפזו ב-113 יחידות טיפול נמרץ בשש מדינות. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-Tocilizumab, Sarilumab, או טיפול סטנדרטי, בתקופה שבין אפרי ל(Tocilizumab) ויוני (Sarilumab) עד נובמבר בשנת 2020.

חציון מספר הימים ללא תמיכה באיברים עמד על 10 ימים בקבוצת המטופלים ב-Tocilizumab (353 חולים), 11 ימים בקרב מטופלים ב-Sarilumab (48 חולים) ועל 0 ימים בקבוצת הביקורת (402 חולים). שני הנוגדנים החד-שבטיים הדגימו תועלת בשיפור ההישרדות לאחר 90 ימים, משך הזמן עד לשחרור מיחידת טיפול נמרץ ומבית החולים ובמצב הקליני לפי סיווג ארגון הבריאות העולמי לאחר 14 ימים.

יחסי הסיכויים המצטברים עמדו בממוצע על 1.64 עם Tocilizumab ועל 1.76 עם טיפול ב-Sarilumab, בהשוואה לביקורות, עם סבירות אחורית לעדיפות בהשוואה לקבוצת הביקורת של מעל 99.9% ומעל 99.5%, בהתאמה.

לאחר 90 ימים, בקבוצות החולים שקיבלו טיפול בנוגדנים חד-שבטיים תועדה הישרדות טובה יותר, בהשוואה לביקורות (יחס סיכון של 1.61, רווח בר-סמך 95% של 1.25-2.08) וסבירות אחורית להישרדות של מעל 99.9%. ניתוח שמני של הממצאים תמך ביעילות התרופות הללו.

כל החולים, למעט שלושה, קיבלו תמיכה נשימתית בעת ההקצאה האקראית, כולל חמצן שניתן דרך קנולה נזאלית בזרם-גבוה (29%), הנשמה לא-פולשנית (42%) והנשמה מלאכותית (29%). מבין המטופלים ב-Tocilizumab, 92% קיבלו מנה אחת ו-29% קיבלו מנה שניה, בהתאם לשיקול הדעת של הרופא. למעלה מ-80% מהחולים קיבלו טיפול בגלוקוקורטקואידים.

בקרב מטופלים ב-Tocilizumab תועדו תשעה אירועים חריגים חמורים, כולל זיהום חיידקי משני אחד, חמישה אירועי דמם, שני אירועים לבביים ומקרה אחד של הידרדרות בראיה. בקבוצת הביקורת תעדו 11 אירועים חריגים חמורים, כולל ארבעה אירועי דמם ושבעה אירועי תרומבוזיס.

החוקרים כתבו כי כל החולים גויסו למחקר בתוך 24 שעות מתחילת תמיכה באיברים וייתכן כי לכך הייתה חשיבות רבה ביעילות הטיפול.

המחקר השני היה מחקר בשלב 3, שכלל 438 מבוגרים שאושפזו עם דלקת ריאות חמורה על-רקע COVID-19. המשתתפים חולקו באקראי ביחס 2:1 לטיפול במנה יחידה של Tocilizumab שניתנה דרך הוריד, או פלסבו. המחקר נערך ב-62 בתי חולים ב-9 מדינות באירופה וצפון אמריקה, בתקופה שבין 3 באפריל ועד 3 במאי, 2020.

כרבע מהחולים קיבלו מנה שניה של Tocilizumab או פלסבו לאחר 8-24 שעות מהמנה הראשונה. חולים בקבוצת הפלסבו לא נדרשו לטיפול ביחידת טיפול נמרץ או לתוספת חמצן.

לאחר 28 ימים, החוקרים מצאו כי Tocilizumab לא שיפר משמעותית את המצב הקליני ולא הפחית משמעותית את שיעורי התמותה, בהשוואה לפלסבו. מבין 294 חולים בקבוצת הטיפול ב-Tocilizumab, חציון מדד המצב הקליני בסולם של בין 1 (שחרור מבית החולים או מועמדות לשחרור מבית החולים) ועד 7 (מוות), עמד על 1.0, בהשוואה לחציון של 2.0 ב-144 החולים בקבוצת הפלסבו.

החוקרים כותבים כי לאחר 28 ימים, לא זוהו הבדלים משמעותיים במצב הקליני בין מטופלים ב-Tocilizumab ובין חולים בקבוצת הפלסבו. לא תועד יתרון מבחינת הסיכון לתמותה עם טיפול ב-Tocilizumab, אם כי המחקר לא היה בעל עוצמה מספקת להערכת תוצא זה.

אירועים חריגים חמורים תועדו ב-34.9% מהחולים בקבוצת הטיפול ב-Tocilizumab וב-38.5% מאלו בקבוצת הפלסבו. שיעורי התמותה עמדו על 19.7% מהחולים בקבוצת הטיפול ב-Tocilizumab, בהשוואה ל-19.4% מאלו בזרוע הפלסבו.

החוקרים קראו להשלים מחקרים נוספים להערכת הטיפול ב-Tocilizumab על שלבים שונים של המחלה או לכלול מספר גדול יותר של חולים על-מנת לסווג את תוצאות הטיפול לפי חומרת המחלה ומשתנים אחרים.

New England Journal of Medicine, 2021

לידיעה ב-CIDRAP

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: טיפול במטפורמין גורם נזק לכליה בחולה הסוכרתי

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: טיפול במטפורמין גורם נזק לכליה בחולה הסוכרתי

    בפינתנו החדשה ננסה לשבור מיתוסים השכיחים בקרב רופאים/ות או מטופלים/ות. זו פינה קצרה, ואם תהיה בה התייחסות למאמרים, היא תעשה בקצרה. נשמח לשמוע רעיונות, הערות והארות. המיתוס הראשון הוא בנושא מטפורמין; האם הטיפול בתרופה גורם נזק לכליה בחולה הסוכרתי? פרופ’ רז מציע כי דווקא המשך מתן התרופה, גם בשלבים מתקדמים של מחלת כליות, עדיין עשוי […]

  • עדויות חדשות תומכות בתועלת ארוכת-טווח של Guselkumab להקלה על תסמיני דלקת מפרקים פסוריאטית (RMD Open)

    עדויות חדשות תומכות בתועלת ארוכת-טווח של Guselkumab להקלה על תסמיני דלקת מפרקים פסוריאטית (RMD Open)

     טיפול ב- Guselkumab(טרמפיה) הדגים שיפור מוקדם וממושך בתסמיני מפרקים, כאבי גב והעלמת נגעים עוריים לאורך שנתיים בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית פעילה (Psoriatic Arthritis) שלא קיבלו טיפול ביולוגי קודם, כאשר חלק גדול מהחולים השיגו את יעדי הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת RMD Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות מטעם ה-Group for […]

  • שכיחות גבוהה של הפרעות קצב לב בגובה רב (JAMA Cardiol)

    שכיחות גבוהה של הפרעות קצב לב בגובה רב (JAMA Cardiol)

    מתוצאות מחקר SUMMIT שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology עולות עדויות המאשרות את הקשר בין חשיפה לגובה רב ובין הופעת הפרעות קצב לב, כאשר למעלה מאחד מכל שלושה נבדקים בריאים פיתחו ברדיאריתמיה או טכיאריתמיה בזמן טיפוס על הר אוורסט. היפוקסמיה עורקית, הפרעות אלקטרוליטיות ונשימה פריודית מעלים את הסיכון להפרעות קצב לב בגובה רב. במחקר SUMMIT נכללו […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את מתן פסנרה לטיפול באסתמה בילדים בגילאי 6-11 שנים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את מתן פסנרה לטיפול באסתמה בילדים בגילאי 6-11 שנים (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן Benralizumab (פסנרה) לטיפול באסתמה חמורה בילדים בגילאי 6-11 שנים, כך על-פי הודעה לעיתונות מטעם חברת אסטרה-זנקה. הטיפול בפסנרה אושר לראשונה בשנת 2017 כטיפול אחזקה נוסף במקרים של אסתמה אאזנופילית חמורה בחולים בגילאי 12 שנים ומעלה. האישור למתן הטיפול לילדים בגילאי 6-11 שנים מבוסס על […]

  • מתן מוקדם ב-Erenumab מלווה בתוצאות טובות יותר למניעת מיגרנה (JAMA Neurology)

    מתן מוקדם ב-Erenumab מלווה בתוצאות טובות יותר למניעת מיגרנה (JAMA Neurology)

    מתן טיפול מוקדם ב- Erenumab (איימוביג) מלווה בתוצאות טובות יותר למניעת מיגרנה, בהשוואה למתן טיפול תרופתי פומי ולא-סלקטיבי למניעת מיגרנה בחולים עם מיגרנה אפיזודית עמידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. מחקר APPRAISE הינו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, אקראי, שלב 4, בן 12 חודשים, אשר כלל 621 מבוגרים (גיל ממוצע של 41 שנים, […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול תוך-אפי ב-Oxytocin במבוגרים עם אוטיזם (מתוך כנס ה-EPA)

    תוצאות מבטיחות לטיפול תוך-אפי ב-Oxytocin במבוגרים עם אוטיזם (מתוך כנס ה-EPA)

    מתן תוך-אפי של Oxytocin פעמיים ביום מלווה בשיפור תפקוד חברתי, איכות חיים ומכלול תסמינים במבוגרים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר קטן שהוצגו במהלך כנס ה-European Congress of Psychiatry. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד האתגרים של טיפול במבוגרים עם אוטיזם נוגע לאינטראקציות חברתיות לקויות וקשיים ביצירת חברויות. תמיכה חברתית […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה לטיפול באנהרטו כנגד גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי הרחיב את ההתוויה לטיפול באנהרטו כנגד גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הרחיב את אישור Fam-Trastuzumanb-Deruxtecan (אנהרטו) למבוגרים עם גידולים סולידיים חיוביים ל-HER2 גרורתיים או לא-נתיחים, ללא טיפול חליפי משביע רצון לאחר טיפול סיסטמי קודם. התכשיר כבר מאושר לשימוש כנגד מספר סוגי ממאירויות, כולל חלק מהנשים עם סרטן שד חיובי ל-HER2 גרורתי או לא-נתיח, כמו גם מבוגרים עם אדנוקרצינומה […]

  • מתן D-Mannose אינו יעיל לטיפול בזיהומים בדרכי השתן (JAMA Intern Med)

    מתן D-Mannose אינו יעיל לטיפול בזיהומים בדרכי השתן (JAMA Intern Med)

    סוכר טבעי (D-Mannose) המשמש לטיפול בזיהומים חוזרים בדרכי השתן לא הפחית את הסיכון לאירועים חוזרים, ביקורים אמבולטוריים, טיפול אנטיביוטי, או תסמינים, בהשוואה לטיפול דמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי D-Mannose מומלץ כחלופה טבעית לאנטיביוטיקה ונמכר כתוסף תזונה; מחקרים קודמים להערכת התועלת של D-Mannose בטיפול […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה